HEMGJORD - ny kolleksjon fra IKEA

Pressemelding   •   feb 23, 2017 11:09 CET

HEMGJORD - IKEA

HEMGJORD-kolleksjonen er den sjette limited editionkolleksjonen som IKEA har utviklet i samarbeid med sosiale entreprenører i India. HEMGJORD blir tilgjengelig i mars 2017 på IKEA-varehus i Storbritannia, Italia, Tyskland, Belgia, Norge, Nederland, Spania, Korea og Japan.

HEMGJORD består av håndbroderte putetrekk, stolputer og bordløpere samt håndflettede vesker, kurver, bokser, kuvertbrikker, gulvputer, sminkevesker, skittentøykurver og puffer laget av fornybare bananfibere.

En av de viktigste utfordringene for håndverkere på landet, er å komme seg inn på markeder utenfor lokalsamfunnet. Gjennom langsiktige samarbeid med sosiale entreprenører kan vi gi håndverkerne tilgang til et globalt marked og dele forretnings- og designkunnskapene våre med dem. Disse samarbeidene gir oss muligheten til å jobbe direkte med håndverkere for å gi kundene unike, håndlagede produkter. Ved å støtte små, sosiale bedrifter bidrar vi samtidig til fremveksten av en ny generasjon leverandører.

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 381 IKEA-varehus i 47 land i verden. 328 av disse er drevet av IKEA-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år ble varehusene besøkt av 884 millioner mennesker. Nettsidene til IKEA ble sist år besøkt 1,9 milliarder ganger. I Norge har IKEA syv varehus; ett i Oslo, ett i Asker, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim, ett i Lillesand og ett på Ringsaker. Ett nytt varehus åpner i 2018, på Danebu på grensen mellom Sandefjord og Larvik. Det er også to IKEA Service & pick-up points i Norge, ett i Tromsø og ett i Ålesund og ett nytt planlegges på Skøyen i Oslo. 3000 medarbeidere jobber i de norske varehusene.