IKEA Foundation oppfordrer til å gjøre en innsats for å redde liv i Jemen

Pressemelding   •   feb 24, 2017 13:44 CET

Foto: Redd Barna

IKEA Foundation gir 2 millioner euro til Leger Uten Grenser og 500 000 euro til Redd Barna for å støtte de to organisasjonenes arbeid med å redde liv og beskytte barn og familier i Jemen.

I Jemen fortsetter krigen å herje, og landet befinner seg nå på grensen til sosialt, økonomisk og institusjonelt sammenbrudd. Folk kjemper en daglig kamp for å overleve. Siden konflikten blusset opp i mars 2015 har over to millioner mennesker flyktet fra hjemmene sine, noe som har satt hele samfunnet under stort press og ført til mangel på mat og grunnleggende medisinsk pleie.

«IKEA Foundation er stolt av å støtte det arbeidet Leger Uten Grenser og Redd Barna utfører i Jemen, og vi oppfordrer andre til å gjøre det samme. Det har vært gjort altfor lite internasjonalt for å unngå at barn og familier i Jemen lider. Hvis vi ikke gjør noe nå, vil det få ufattelige konsekvenser», sier Per Heggenes, administrerende direktør i IKEA Foundation.

I nesten to år har sivile og sykehus vært utsatt for vilkårlige angrep. Hundrevis av helseforetak har sluttet å fungere på grunn av luftangrep og bombing, og på grunn av mangel på økonomiske midler. Leger Uten Grenser jobber i guvernementet Ibb, som befinner seg bare 20 kilometer fra fronten, der de både behandler pasienter som lider av store traumer, utfører kirurgiske operasjoner, gir legehjelp til mødre og legehjelp i forbindelse med utbrudd av forskjellige sykdommer.

«Krigen i Jemen har ført til en humanitær krise som har rammet hele landet», sier Bruno Jochum, direktør i Leger Uten Grenser. «Men dette er en humanitær krise som stort sett er glemt. Ved å gi dette bidraget, sørger IKEA Foundation for pengestøtte til nødsarbeidet vårt på bakken. Støtten til det livreddende medisinske arbeidet er en bekreftelse på at enda mer må gjøres umiddelbart.»

Redd Barna vil bruke den økonomiske støtten fra IKEA Foundation i arbeidet med å hjelpe de mest sårbare barna i guvernementene Sanaa og Amran. De vil sørge for matkurver og lære foreldre og omsorgspersoner hvordan de best kan gi næring til barn under to år. Det vil bli opprettet mobile barneomsorgsteam, og det vil bli gitt støtte til barn som har blitt skilt fra familien sin. Redd Barna vil også gi psykososial støtte til barn og omsorgspersoner som har vært direkte utsatt for vold.

Grant Pritchard, Redd Barnas underdirektør i Jemen, sier følgende: «Bombene rammer hjem, skoler og sykehus og har så langt ført til at nesten 1 million barn har blitt fordrevet og nesten 1500 barn har blitt drept, for ikke å nevne de tusener som har blitt lemlestet siden konflikten blusset opp. Vi er svært takknemlig for støtten fra IKEA Foundation, som vil gjøre mye for å bedre livene til tusener av sultne, underernærte og utsatte barn. Jeg håper også at andre givere vil følge IKEA Foundations eksempel og bidra med støtte i den katastrofale humanitære krisen vi nå er vitne til.»

Jemens barn står i sentrum for en av de verste humanitære krisene i verden. Redd Barna estimerer at ti millioner barn har behov for umiddelbar hjelp. Ifølge organisasjonen dør det ett barn hvert tiende minutt i Jemen. Det som tar livet av dem, er ting som kan unngås, som for eksempel diaré, underernæring og infeksjon i luftveiene. Mer enn to millioner barn lider av underernæring – og tallet stiger.

IKEA Foundation håper at andre givere vil følge deres eksempel, for å bidra til at Jemens befolkning får den hjelpen de trenger.

Om IKEA Foundation

IKEA Foundation (Stichting IKEA Foundation) er den veldedige delen av INGKA Foundation, stiftelsen som eier IKEA Group. Vi jobber for å forbedre mulighetene for barn og unge i noen av verdens fattigste områder, ved å støtte helhetlige, langsiktige prosjekter som kan skape viktige og varige endringer. IKEA Foundation har et strategisk samarbeid med innflytelsesrike partnere, hvor vi går nye veier for å skape resultater i stor skala innen fire grunnleggende områder av barns liv: et ordentlig hjem, en sunn start på livet, god skolegang og en tilstrekkelig familieinntekt. Samtidig hjelper vi disse samfunnene med å håndtere og bekjempe klimaendringer. Les mer på www.ikeafoundation.org og www.facebook.com/IKEAfoundation.

Om Leger Uten Grenser

Leger Uten Grenser (Médecins Sans Frontières) er en internasjonal, uavhengig, medisinsk humanitær organisasjon som gir nødhjelp til mennesker som er rammet av væpnet konflikt, epidemier og naturkatastrofer, og som ikke har tilgang til helsevesen. Leger Uten Grenser gir hjelp til mennesker basert på behov uavhengig av rase, religion, kjønn eller politisk tilhørighet. Les mer på www.msf.org/en/about-msf

Om Redd Barna

Redd Barna tror på at hvert barn fortjener en fremtid. Hver dag jobber vi over hele verden for å gi barn en sunn start på livet, muligheten til å lære og beskyttelse mot vold. Når krisen rammer er alltid barna de mest sårbare, og vi er alltid de første som er på plass og de siste som drar. Vi sørger for at de særlige behovene barn har, blir dekket, og at barna blir hørt. Vi sørger for langvarige resultater for millioner av barn, også de som det er vanskeligst å nå. Vi gjør alt som står i vår makt for barn – hver eneste dag og i krisetider – for å gjøre livene og fremtiden deres bedre. Mer informasjon finner du på: www.reddbarna.no

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 381 IKEA-varehus i 47 land i verden. 328 av disse er drevet av IKEA-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år ble varehusene besøkt av 884 millioner mennesker. Nettsidene til IKEA ble sist år besøkt 1,9 milliarder ganger. I Norge har IKEA syv varehus; ett i Oslo, ett i Asker, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim, ett i Lillesand og ett på Ringsaker. Ett nytt varehus åpner i 2018, på Danebu på grensen mellom Sandefjord og Larvik. Det er også to IKEA Service & pick-up points i Norge, ett i Tromsø og ett i Ålesund og ett nytt planlegges på Skøyen i Oslo. 3000 medarbeidere jobber i de norske varehusene.