Se hele IKEA x HAY-samarbeidet

Pressemelding   •   aug 10, 2017 15:05 CEST

IKEA + Hay

– I IKEA har vi stor tro på samarbeid, og ser at møtene mellom våre egne og eksterne designere har vært svært fruktbare. Samarbeidet med Mette og Rolf er ikke noe unntak – det har vært en lærerik prosess for begge parter, og vi har faktisk endt opp med dobbelt så mange produkter som planlagt, forteller sjefsdesigner i IKEA, Marcus Engman.

Kolleksjonen har fått navnet YPPERLIG, og består av hele 65 produkter innenfor en hel rekke kategorier – fra møbler, til mindre interiørartikler og dekor. Blant annet har designteamet fått videreutvikle IKEA-klassikere som PAX, KLIPPAN, POÄNG og den blå posen FRAKTA.

– Jeg er sikker på at det ligger flere potensielle klassikere blant produktene i kolleksjonen, fortsetter Engman.

Viktig å formidle felles verdier og designprinsipper

– Allerede fra starten av sa vi til IKEA at vi ville at samarbeidet skulle gjenspeile hva IKEA handler om – nemlig ærlige, bærekraftige og rimelige produkter som er solide nok til å vare lenge, forteller Mette Hay, som sammen med ektemannen Rolf står bak designbyrået.

– Vi følte med en gang at IKEA var veldig åpne og ikke redde for å dele. Det var en av grunnene til at jeg ville jobbe med dem – at vi faktisk kunne lære av hverandre, fortsetter Rolf.

Resultatet er en miks av materialer, farger og produksjonsteknikker som er tilpasset innredningsbehovene i et typisk skandinavisk hjem i dag – moderne, men tidløst.

Det neste store designsamarbeidet som er på trappene for IKEA, er kolleksjonen DELAKTIG, som lages i samarbeid med britiske Tom Dixon. Denne lanseres våren 2018.

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 392 IKEA-varehus i 48 land i verden. 340 av disse, inklusive alle norske varehus, er drevet av IKEA-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år hadde disse varehusene 783 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 2,1 milliarder ganger. I Norge har IKEA syv varehus; ett i Oslo, ett i Asker, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim, ett i Lillesand og ett på Ringsaker. Norske kunder kan også handle ved tre IKEA Service & pick-up points, i Tromsø, Ålesund og på Skøyen i Oslo. Totalt jobber det rundt 3000 medarbeidere i IKEA Norge.