Sparer tid og supportkostnader på å lease PC-parken

Blogginnlegg   •   apr 04, 2018 10:05 CEST

Øystein Busch, UECC

Da United European Car Carriers (UECC) skulle bytte ut PC-parken på hovedkontoret i Oslo, kunne de velge mellom å kjøpe eller lease PC-ene. Etter en totalvurdering falt valget på leasing av de totalt 107 PC-ene, for en periode på tre år. IT-ansvarlig i UECC, Øystein Busch, oppsummerer det slik: - ”Ved å lease PC-ene frigjør vi kapital, vi slipper supportkostnader, og vi får en regelmessighet i utskiftingen av PC-parken som gir oss fornøyde brukere og en effektiv IT-avdeling.”

Frigjør kapital

Det første Øystein svarer på spørsmålet om hvorfor UECC har valgt å lease PC-ene, er at de slipper å bruke kapital på noe som synker i verdi. Den frigjorte kapitalen kan de heller bruke til å investere i kjernevirksomheten.

Mindre supportkostnader med oppdatert PC-park

Videre var det behovet for en oppdatert PC-park som gjorde leasing til et godt alternativ for UECC. -”Vi liker å bytte ut maskinene våre hvert tredje år for å unngå supportkostnadene som ofte følger med eldre maskiner. Skulle det allikevel oppstå behov for support på hardwaren i løpet av leasingperioden, får vi det uten ekstra kostnad gjennom Imento. Med en leasingavtale på tre år, blir det ingen nye diskusjoner om vi skal bytte ut maskinene. Det er en slags syklus som vi har blitt vant med”, forklarer Øystein.

Fornøyde brukere

En positiv ringvirkning av å ha en oppdatert PC-park, er fornøyde brukere. -”Våre ansatte fikk nettopp skifte ut sine PC-er, og da fikk jeg mange glade tilbakemeldinger”, forteller Øystein. Før UECC begynte med leasing kunne det gå dobbelt så lang tid før PC-ene ble skiftet ut, noe som førte til at enhetene ble trege og trengte reparasjoner. Brukerne ble frustrerte, og IT måtte bruke mye tid på feilsøking og andre supportoppgaver som tok fokuset vekk fra de mer strategiske og verdiskapende oppgavene.

Enkelt å forholde seg til i praksis

Øystein er godt fornøyd med leasingavtalen: -”Det har vært veldig enkelt å lease PC-ene gjennom Imento. Vi fikk et tilbud på både kjøp og leasing fra vår kontaktperson, Ola. Etter å ha tatt en beslutning om leasing, trengte vi bare å signere leasingavtalen elektronisk, og etter en kredittsjekk var alt i boks. Nå betaler vi en fast sum en gang i kvartalet, men vi kan også velge å betale månedlig eller en gang i halvåret. Når det er seks måneder igjen av leasingavtalen begynner vi prosessen med å finne nye PC-er til ny leasingperiode, men vi kan også velge å forlenge inneværende avtale, eller kjøpe ut PC-ene og avslutte avtalen dersom vi skulle ønske det”.

Økt popularitet blant norske bedrifter

Finansrådgiver for Imento, Karine Haugseth forteller at stadig flere bedrifter velger å lease IT-utstyret fremfor å kjøpe det: -"Det er ikke lengre like intuitivt hvem som er en typisk leasingkunde. Vi ser at stadig flere tenker slik som UECC gjør her. Forutsigbarhet, kontroll og oppdatert utstyr er viktig for både små og store bedrifter innen både offentlig og privat sektor. Produktområdene hvor vi har sett størst økning innen leasing, er mobiler, nettbrett og PC-er. Utviklingen er rask og vi tilrettelegger leasingperioden etter levetiden på utstyret. Dette forhindrer blant annet at kundene blir sittende på utdatert utstyr.

Kontakt

Har du spørsmål om leasing av IT-utstyr? Send en e-post til Ola Haugen Bråthen, Account Manager i Imento: ohb@imento.no