ZALANDO OG INGRAM MICRO ÅPNER OFFISIELT DET FØRSTE FULFILLMENT-SENTERET I NORDEN

Stockholm, 24. januar 2019 // Zalando, Europas ledende mote- og livsstilsplattform på nett, og Zalandos partner Ingram Micro innviet i dag offisielt det nye fulfillment-senteret i Brunna utenfor Stockholm. Det nye nordiske fulfillment-senteret er utstyrt med den mest avanserte automasjonsteknologien Zalando har i porteføljen. Og med den strategiske geografiske beliggenheten vil varehuset gjøre det mulig å halvere ledetidene for nordiske kunder.

Med nye automasjonsløsninger vil Zalando øke effektiviteten for å oppfylle satte vekstmål samt utfylle og støtte opp under det manuelle arbeidet som gjøres av ansatte. Automasjonen i det nordiske varehuset er konsentrert rundt utgående prosesser, som er det som gir flest fordeler til kundene. Automasjonssystemet tilpasser seg sømløst etter varierende beholdningsprofiler, mønstre i etterspørselen, og topper, slik at effektiviteten øker og ergonomien blir bedre for de ansatte.

«I Zalando tror vi på banebrytende automasjonsløsninger paret med engasjerte ansatte med lidenskap for jobben. Vi bruker automasjonsteknologi for å lette arbeidsbyrden for våre ansatte, gjennom å la teknologien utføre monotone og ikke-ergonomiske oppgaver. Samtidig øker vi effektiviteten. Gjennom bedre og raskere varehusoperasjoner kan vi behandle ordrer enda raskere, og kundene våre vil ha fordel av kortere leveringstider», sier Jan Bartels, visedirektør for Zalandos Customer Fulfillment and Logistics-avdeling.

Rundt 50 GreyOrange Butler-roboter, som er avanserte, autonome mobile roboter som bruker goods-to-person-teknologi, utfyller det manuelle arbeidet som gjøres av de ansatte ved varehuset. Det nordiske varehuset utenfor Stockholm er ca. 30 000 kvadratmeter stort, noe som tilsvarer omtrent tre fotballbaner.

«Ingram Micro er verdensledende innen logistikk-, handelsmulighet- og device lifecycle-tjenester, og stolt av samarbeidet med Zalando, en av Europas ledende aktør innen e-handel. Det er en glede for oss å få være med på det som med sannsynlighet kommer til å bli et av de største logistikkoppdragene i Norden. Å få være med på å bygge opp en stor organisasjon med en sterk kultur og rundt 500 ansatte med mange ulike nasjonaliteter er lærerikt og spennende», sier Joakim Samuelsson, nordisk direktør for Ingram Micros Commerce & Lifecycle Services-avdeling.

Beliggenheten nær Stockholm ble hovedsaklig valgt på grunn av den avanserte infrastrukturen og den strategiske plasseringen, som er ideell for betjening av nordiske kunder. Videre har beliggenheten fullt potensial når det gjelder neste dag-levering av varer til de nordiske hovedstedene og samme dag-levering i Stockholm.

“De nordiske landene er det markedet som har vokst raskest for Zalando, og vi ønsker å øke veksten ytterligere, både når det gjelder omsetning og antall kunder. For å lykkes med dette må vi komme tettere innpå nordiske forbrukere. Å få kortet ned på ledetidene gjennom å åpne et satellittvarehus i Sverige og å tilby et solid nordisk sortiment er avgjørende faktorer på veien videre», sier Kenneth Melchior, Nord-Europa-direktør for Zalando.

Om Ingram Micro Commerce & Lifecycle Services

Ingram Micro Commerce & Lifecycle Services provides supply chain solutions that connect supply and demand. From cross-border fulfillment to dropship and returns management, IT asset disposition, re-marketing, distribution and more, our solutions drive growth across the commerce, technology and mobility markets. Learn more at www.ingrammicroservices.com

Om Zalando

Zalando (https://corporate.zalando.com)er Europas ledende moteplattform for dame, herre og barn. Vi tilbyr kundene våre enkel og behagelig shopping med gratis levering og retur. Sortimentet vårt omfatter nesten 2000 merker, og spenner fra fast-fashion og internasjonale motehus til spennende nykommere og våre egne merker. Vi jobber kontinuerlig med å tilpasse tilbudet vårt til de lokale markedene, som i dag omfatter 17 europeiske land: Norge, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Østerrike, Sveits, Frankrike, Italia, Spania, Belgia, Nederland, Luxembourg, Polen, England, Irland og Tsjekkia. Takket være våre åtte sentralt plasserte logistikksentre, kan vi raskt og effektivt betjene alle våre kunder i hele Europa med støtte fra våre varehus i Nord-Italia, Frankrike og Sverige som fokuserer på lokale kundebehov. Vi tror at vår unike kompetanse innen mote, logistikk og teknologi gir oss de beste forutsetningene for å gi både kunder og samarbeidspartnere det de vil ha.

Kontakt Ingram Micro

Lisa Valinder Olsson, Communication and PR Manager Nordics