​Zalando og Ingram Micro samarbeider om et Nordisk lager i Stockholm

​Zalando og Ingram Micro samarbeider om et Nordisk lager i Stockholm

Zalando, Europas ledende moteplattform, har funnet en lokal partner som skal drive det første nordiske ordresenteret i Sverige. Den globale serviceleverandøren Ingram Micro skal drive satellittlageret i Brunna, som ligger i Stockholm. Som vi har opplyst tidligere, er eiendomsutvikleren NREP Logicenters. Samarbeidet mellom Ingram Micro og Zalando markerer et nytt skritt i arbeidet med å etablere logistikk i regionen, og Zalandos mål er å investere i videre vekst i Norden.

«Zalando har en klar plan for Norden. Målet vårt er å øke omsetningen til 1 milliard euro i årene som kommer. Dette skal vi oppnå ved å forbedre kundeopplevelsen og tilby relevant mote. For å oppnå dette ambisiøse, men realistiske målet, må vi ekspandere vår lokale logistikk og komme nærmere de nordiske kundene. Jeg er stolt over å kunne offentliggjøre samarbeidet med Ingram Micro. Det vil gjøre oss i stand til å realisere markedspotensialet, og de første pakkene blri sendt fra logistikksenteret i Brunna senere i år», sier Kenneth Melchior, Nordic Cluster Head hos Zalando.

Den globale tjenesteleverandøren Ingram Micro skal stå for driften av satellitten i Brunna, hvor antall forsendelser og returer kommer til å øke i perioden 2017–2018. En midlertidig løsning gjør at den første driften kan starte sent i 2017, og de første pakkene skal gå til kunder i Sverige. Når logistikksenteret har oppnådd full kapasitet, vil Zalando kunne halvere ventetiden i Norden slik at bedriften kan tilby levering dagen etter til de største byene i regionen. Senteret vil også føre til mer enn 500 nye arbeidsplasser.

«Den nye virksomheten i Brunna er både en viktig utvidelse av tilstedeværelsen vår i de voksende markedene i Norden og en ny milepæl i samarbeidet med vår anerkjente forretningspartner Zalando. Vi har samarbeidet i snart ti år, og vi er veldig stolte over at de stoler på oss til å drive den nyeste delen av Zalandos stadig voksende nettverk av regionale distribusjonssenter», sier Michiel Alting von Geusau, Executive Vice President EMEA & APAC, Ingram Micro CLS.

Logistikksenteret i Brunna ble først og fremst valgt på grunn av den strategiske beliggenheten, som er perfekt for markedet i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Den stadig voksende kundemassen vil få en bedre kjøpsopplevelse, og varene blir levert raskere. Anlegget vil også danne grunnlaget for uttesting av nye piloter i Norden, som returtjenesten som kjøres i Stockholm. Zalando begynte å internasjonalisere logistikknettverket i desember 2015 da bedriften åpnet sitt første logistikksenter utenfor Tyskland i Italia. Ved årsslutt vil bedriften ha åtte logistikksenter i fem forskjellige land i Europa..

Ingram Micro har et langvarig forhold til Zalando. Det startet i 2008, da den europeiske netthandelspioneren Docdata ble valgt som Zalandos første leverings- og returleverandør. I desember 2015 fullførte Ingram Micro oppkjøpet av Docdata, og bedriften er i dag en av Zalandos partnere for både lokal drift og administrasjon av internasjonale returer. Ingram Micro driver også distribusjonssenter for andre bedrifter i Borås og Rosersberg i Sverige og i Espoo i Finland.

Om Ingram Micro Commerce & Fulfillment

Som en komplett leverandør av netthandelstjenester leverer Ingram Micro Commerce & Fulfillment Europe en rekke helintegrerte løsninger for krevende merkevarer og forhandlere, fra distribusjonssenter over hele kontinentet, slik at de kan gi gode kundeopplevelser med hver eneste bestilling, hver eneste dag, overalt. Tjenestene inkluderer alt fra flerkanalsoppfyllelse og en global distribusjonsplattform, til håndtering av internasjonale returer, supplert av en rekke frittstående verdiøkende tjenester. Kundene inkluderer ledende netthandelaktører som Zalando, bol.com, de Bijenkorf, Sonos, MediaMarkt, Wine in Black og mange flere.

Pressekontakt for Ingram Micro CFS
Arndt Holzmeier
Senior Marketing Manager Europe
E-post arndt.holzmeier@ingrammicro.com
Telefon +49 89 4208 3401

Pressekontakt for Ingram Micro Nordics
Lisa Valinder Olsson
Communication and PR Manager Nordics
E-post lisa.valinderolsson@ingrammicro.com
Telefon +46 705 52 02 00

Om Zalando

Zalando (https://corporate.zalando.com) er Europas ledende nettbaserte moteplattform for kvinner, menn og barn. Kundene våre får en komplett og praktisk shoppingopplevelse med et stort utvalg av moteartikler, inkludert sko, klær og tilbehør, med gratis levering og retur. Utvalget består av nesten 2000 internasjonale merkevarer og strekker seg fra populære, globale merkevarer til fast fashion og lokale merkevarer, og det suppleres av våre egenproduserte produkter. Vår lokale tilstedeværelse er en trygghet for kundene i de 15 Europeiske landene vi har virksomhet i: Østerrike, Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Italia, Luxembourg, Nederland, Norge, Spania, Sverige, Sveits, Polen og Storbritannia. Logistikknettverket vårt, med fire sentrale logistikksenter i Tyskland, gjør at vi effektivt kan betjene kunder i hele Europa, hjulpet av lager i Nord-Italia og Frankrike, med fokus på lokale kundebehov. Vi mener at vår integrering av mote, drift og nettbasert teknologi gjør oss i stand til å levere en overbevisende verdimålsetning til både kundene og merkevarepartnerne våre. Zalandos butikker har rundt 200 millioner besøk per måned. I andre kvartal 2017 kom 70 prosent av trafikken fra mobile enheter, noe som førte til totalt 21,2 millioner aktive kunder ved utgangen av kvartalet.

Pressekontakt for Zalando SE
Sigrid Dalberg-Krajewski
Corporate Communication Manager Nordics
E-post sigrid.dalberg-krajewski@zalando.se
Tlf.: +4915256772051

Ingram Micro er en global leder innen distribusjon og logistikk av IT og telekom-markedet, og gir skreddersydde produkter og tjenester.

Nordens største totalleverandør av IT og Telecom

Med infrastruktur og fokus innen cloud, logistikk, mobilitet og tekniske løsninger passer Ingram Micro på at våre kunder får tilgang til riktige verktøy og support for å drive fremgangsrike forretninger. Uansett hvilket marked de virker i, eller hvor i verden foretaket har sin virksomhet. Ingram Micro ble grunnlagt i 1979 og har i over 35 år vært en anerkjent markedsleder som har levert løsninger i verdensklasse til kunder i hele verden. Vår fremgang bygger på innovasjon og en kontinuerlig streven etter å gi en bedre avkastning og vekst for våre kunder. I dag finnes det ingen andre virksomheter i verden som leverer et like bredt og dypt spektrum av teknikk og logistikktjenester. Ingram Micro Norge er en ledende distributør innen IT og Telecom. Vi representerer forretningsområdene Mobility, Technology Solutions og Lifecycle Services. I tillegg bygger vi kapasiteter på de andre av konsernets virksomhetsområder som cloud og advanced solutions. Vi tilbyr fleksible, kostnadseffektive og innovative løsninger innen produktpakketering, programvarekonfigurering, e-handel og tredjepartslogistikk. Vårt kontor finner du i Oslo. Logistikkvirksomheten drives fra våre lokasjoner i Stockholm og Borås.

Brynsveien 12