Bransjenormen viktigere enn noen sinne – også i Norge

Nyhet   •   mai 02, 2016 12:06 CEST

Antall klager rapportert til Forbrukerombudet 2011 – 2015:

Kan du nok om Bransjenormen? Den er selve grunnmuren i norsk Fundraising. Der finner du Personvernloven, Markedsføringsloven og fortolkningen av hvordan de skal operasjonaliseres ut ifra et etisk perspektiv. Etter snart et år etter at «Lov om innsamling» er borte, holder bransjen i Norge stand.

Onsdag 27. april møtte 50 medlemmer opp for å delta på Lynkurs i Bransjenormen, i regi av Norges Innsamlingsråd. Leif Wien Jensen, styremedlem i Norges Innsamlingsråd og innsamlingsleder i Norges Blindeforbund, ledet oss gjennom de viktigste punktene i bransjenormen:

1. Den registrerte har mange rettigheter

2. Organisasjonene har mange plikter

3. Dere må bruke tid på dokumentasjon og rutiner

4. Organisasjonen må skape en sunn personvernkultur = godt omdømme

Les gjennom hele lynkurset her.

Samarbeid sikrer kvalitet

Norges Innsamlingsråd har gjennom 10 år samarbeidet med Forbrukerombudet. Samarbeidet går ut på at administrasjonen i Norges Innsamlingsråd får kopi av alle klager som mottas på våre medlemmer. Vi sikrer sammen med våre medlemmer at saken blir håndtert med raske tilbakemeldinger til giver.

Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør hos Forbrukerombudet presenterte de problemstillinger som de mener er viktig å kvalitetssikre. De er opptatt av at det er bedre å kommunisere varsomt med giver, for å beholde tilliten til frivillig sektor. Eksisterende kundeforhold er fortsatt det vanskeligste punktet.

Norges Innsamlingsråd skal jobbe med å revidere bransjenormen, et arbeid som Forbrukerombudet har sagt de ønsker å ta del i.

Her finner du presentasjonen fra Forbrukerombudet.

Ønsker du også å delta i denne arbeidsgruppen? Send mail til siri@innsamlingsradet.no

klager, forbrukerombudet

Har du hørt om PR-krisen som rammet fundrasing i Storbritannia i fjor? Les historien om Olive Cooke her.

Kommentarer (0)