Slik vinsetter du julematen i år

Det er ikke lenge igjen til snøen laver ned over vårt langstrakte land. Det er snart jul!  En tid hvor vi samles rundt middagsbordet for å feire med venner og familie. Interbrands dyktige sommelierer har vinsatt de tradisjonelle julerettene vi har her i Norge. Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål. Du finner også god informasjon på våre nettsider: http://www.interbrands.no/

Ribbe

Hvitvin:
Ribbe og Rosengarten er like godt som det høres ut. Dette er en riesling hentet fra øverste hylle hos den østerrikske produsenten Josef Dockner. Fabelaktig syre, renhet og mineralitet som hamler opp med juleribba.
Rødvin:
Ribbe og Rafaèl er en ypperlig kombinasjon. Denne rødvinen har nok syre og tanniner til å hamle opp med fettet, samtidig som den har nok frukt og konsentrasjon til å hamle opp med det vriene tilbehøret. Bytter du ut akevitten med en Grappa di Barolo fra Sibona, ligger alt til rette for en litt mer italienskinspirert julemiddag. Salute!

Rype

Her er det rødvin som gjelder. Svært mange har rype på høst- og julemenyen, og dersom denne attpåtil er selvskutt skal det hvert fall ikke stå tilbake på vinen. Har man brukt utallige timer på vidda og tusenvis av kroner på jakt er det viktig at vinen som velges viser rypa fra sin beste side. BarbarescoBarolo fra ikoniske Pio Cesare er fabelaktige viner som er i sitt ess når de kombineres med fugl og vilt.

Pio Cesare Barolo D.O.C.G 2012Pio Cesare Barbaresco D.O.C.G 2011

Torsk

Hvitvin:
João Portugal Ramos Alvarinho (BIB) fra Vinho Verde er det vi kaller for en ekte helårshvitvin. Fungerer like fint i solsteiken på sommeren som til fete matretter gjennom vinteren. Julematen er intet unntak, da denne vinen har nok syre, konsentrasjon og kompleksitet til å hamle opp med juletorsk med kraftig tilbehør.
João Portugal Ramos Alvarinho BiB

Rødvin:
Torsk og Tommasi er en enkel huskeregel som en kommer langt med. Nå blir riktignok mange av de kraftigste vinene deres feil i denne sammenheng, så her må vi back to basics, med andre ord en vanlig Valpolicella uten fatpreg. Ung, ren, frisk og fruktig vin som kan serveres lettere avkjølt og er den ultimate partneren til de som ønsker rødvin til hvit fisk.

Lutefisk

Hvitvin:
Samme som til torsk (João Portugal Ramos Alvarinho (BIB) fra Vinho Verde), men vi kan også servere en enda kraftigere vin som står til salt og fett bacon. Et veldig spennende valg er den vulkanske vinen Malpei Malvasia Volcanica fra Lanzarote. Flott syre og fruktkonsentrasjon sammen med en mineralitet som bidrar med en ekstra røkt dimensjon gjør denne vinen til et ypperlig valg til lutefisken. Finnes i alle pol. "En veldig kul hvitvin som tåler 10 år. Meget godt kjøp." - Aperitif.no 2016

Rødvin: Samme som torsk.

Rakfisk

Glem rødvin – det gir fort en metallisk smak i kombinasjon med rakfisk. Alt ettersom modningsgraden og mengden tilbehør varier er det vanskelig å gi en generell anbefaling, men for de som ikke ønsker øl og akevitt er Riesling et trygt valg. Ellers er Champagne også et godt alternativ, og Marcel Pierre har en smaksprofil som passer godt.Champagne Marcel Pierre BrutPinnekjøtt

Hvitvin:
Samme som til lutefisken, Malpei Malvasia Volcanica er med sin flotte syre og røkte smaksbilde en fantastisk kombinasjon til pinnekjøttet. "En veldig kul hvitvin som tåler 10 år. Meget godt kjøp." - Aperitif.no 2016

Rødvin:
Pinne og Pinot. Lettere sagt Pinot Noir fra California. Stonewood Pinot Noir er en nyhet på det norske markedet som er litt rundere, bløtere og fruktigere enn Pinot fra Europa. Dette gjør seg veldig godt til salt og røkt mat.

Stonewood Pinot NoirKransekake

Cognac og kransekake er en undervurdert og fantastisk kombinasjon. Prøv Leyrat XO Trés Vieux og Grevinnen og Hovmesterens Cognac (laget av samme produsent) som med sin usedvanlig rene og fruktige stil harmonerer perfekt med kransekake og andre mandelbaserte kaker og desserter.

Leyrat XO Trés Vieux GREVINNEN OG HOVMESTEREN

Hovmesterens utvalgte Rødvin
Italiensk vin som er produsert med norsk julemat i tankene. 60 / 40 Merlot og Cabernet Sauvignon. Solid fruktighet og god friskhet med lite tanniner og fat gjør at denne går veldig godt til ribbe, pinnekjøtt og lutefisk (servert litt avkjølt). Finnes som Bag in box og på flaske.

Grevinnen og Hovmesterens Cognac VS

Duft av plommer og pærer, delikat fatpreg, med floral undertone og med hint av sitrus. En frisk, ren og elegant avslutning på måltidet. Hovmesteren feirer nå lang og tro tjeneste med å hente opp sin beste cognac fra kjelleren. Den er produsert hos det familieeide cognachuset Leyrat i Frankrike. Lange tradisjoner, håndverk og et eksepsjonelt godt jordsmonn bidrar til å skape de edle dråpene.

Grevinnen og Hovmesterens Cognac VSGrevinnen og Hovmesterens Akevitt
En akevitt som domineres mer av sitrus og fennikel enn karve. Dette gjør den mer lettdrikkelig for de som ikke er hardbarka akevittdrikkere. Ypperlig ved siden av ølet til julematen. Kraftig rakfisk er i meste laget, ellers allsidig.

• cognac
  • akevitt