INTERFACE LANSERAR KOLLEKTION INSPIRERAD AV HYGGE

Pressemelding   •   feb 14, 2017 08:48 CET

Contemplation har utvecklats med utgångspunkt i det danska konceptet Hygge

Interface, tillverkare av hållbara, modulära textilgolv, lanserar nu två nya kollektioner; Contemplation och Multichrome. Kollektionerna är inspirerade av de senaste trenderna och den senaste forskningen inom färgpsykologi.

”Arbetsplatser förändras ständigt och har blivit som en förlängning av våra hem. Det finns nu ett stort behov av miljöer som fokuserar på det fysiska, kognitiva och emotionella välbefinnandet på arbetsplatser, där färg utgör en mycket viktig del” säger Josefin Carne, konceptdesigner på Interface i Sverige.

Contemplation har utvecklats med utgångspunkt i det danska konceptet Hygge. Den tidlösa enkelheten i skandinaviska interiörer erbjuder en dämpad färgpalett för att skapa en värmande, hemtrevlig inredning med dämpade, men ändå mångsidiga färger.

Multichrome å andra sidan är designad med starka färger för att kunna skapa zoner i inredningen.

”Att använda en variation av färger för att definiera särskilda utrymmen eller zoner, är avgörande för den visuella och mentala stimulansen för människorna på en arbetsplats” menar Josefin. “Det uppmuntrar inte bara till kreativitet och samarbete, det ger också möjligheter att välja den bästa miljön för olika typer av arbete.”

Contemplation och Multichrome finns tillgängliga i 12, respektive 16 olika färger, och intervallet öppnar upp för en mängd estetiskt tilltalande designalternativ.

I linje med Interface “Mission Zero”-löfte att inte ha någon negativ miljöpåverkan 2020, tillverkas Multichrome av 100 procent återvunnen nylon. Contemplation kräver installation i förband, tegel eller utan längdriktning, medan Multichrome läggs monolitisk. Båda kollektionerna finns tillgängliga i formatet 50x50cm.

För mer information, besök https://www.interface.com/EU/sv-SE/sverige

Interface grundades 1973 och är idag världsledande inom design och produktion av textila golvplattor. Interface var en av de första verksamheterna som, i mitten av 1990-talet, offentligt förpliktad sig till att tillverka sina produkter på ett hållbart sätt. Mission Zero etablerades: att verksamheten år 2020 inte ska ha någon negativ miljöpåverkan. Mission Zero påverkar och inspirerar företaget till att hela tiden utveckla sig för att nå målet.

Interface har nått mer än halvvägs mot målet Mission Zero, och har vunnit erkännande för de resultat som uppnåtts hittills. Produkterna har också fått många priser, särskilt för design och innovation, som till exempel The Athenaeum Good Design Awards for World Textiles.

Följ oss på Twitter, YouTube, Facebook, Pinterest, LinkedIn, Instagram, and Vimeo.

För mer information kontakta gärna:

Ann Charlott Lade, marknadschef Interface, +45 20 51 74 03,
ann.charlott.lade@interface.com

Elin Eriksson, presskontakt, Prat PR, tel. +46 (0)70 422 89 50
elin.eriksson@prat.se

About Interface Interface is a worldwide leader in the design and production of modular flooring products that combine beauty and sustainability with functionality and environmental credentials to help businesses and organisations bring their design vision to life. Interface was one of the first companies to publicly commit to sustainability, when it made its Mission Zero pledge in the mid-nineties. Mission Zero represents the company’s vision of becoming totally sustainable – and ultimately restorative – by 2020.It influences every aspect of the business and inspires the company to continually push the boundaries in order to achieve its goal. Since then, Interface has developed and implemented radical innovations, taking the company beyond the realms of what was thought possible and making significant progress towards its goal. Interface has been widely recognised for its achievements to date and received several awards, including the highest distinction “Red Dot: Best of the Best” for Microsfera. www.interface.com / @InterfaceInc

Kommentarer (0)