Byrenovasjon i Madrid blir mer miljøvennlig med CNG-drevne Iveco Stralis

Byrådet i Madrid i Spania har anskaffet 109 Iveco Stralis drevet av komprimert naturgass (CNG)-til innsamling av avfall i den spanske hovedstaden.

Iveco-fabrikken i Madrid produserer denne typen tunge naturgassdrevne lastebiler som reduserer CO2-utslippene med 10%, partikkelutslipp med 95% og NOx med 35%. I tillegg er drivstoffkostnaden for kjøretøyene redusert med inntil 40%, mens TCO (Total Cost of Ownership) er 10% lavere enn med tilsvarende dieselbiler.

Byrådet i Madrid i Spania har kjøpt 109 Iveco Stralis drevet med komprimert naturgass (CNG) til renovasjon. Disse kjøretøyene produseres kun ved Iveco-fabrikken i Madrid.

Kjøretøyene fordeler seg på 90 Stralis AD260S33YPS CNG med 19 m3 Ros Roca komprimatorpåbygg og 19 Stralis AD190S33/P CNG med 12 m3 komprimatorer fra samme leverandør. Lastebilene har en Iveco Cursor 8-motor for komprimert naturgass (CNG) som yter 330 hk. Bilene har automatgirkasse med integrert retarder. Kjøretøyene har åtte CNG-tanker med en samlet kapasitet på 640 liter i AD260S33YPS modellene og 600 liter i AD190S33/P. Lastebilene er utstyrt med den aller nyeste sikkerhets-teknologien og er skreddersydd til transportørens behov.

Naturgass (eller metan) blir lagret i gassform med et trykk på 200 bar som en regulator reduserer i to trinn før gassen sprøytes inn i motoren. Drivstoffet er mye renere enn annet fossilt drivstoff og har 95% mindre partikkelutslipp enn diesel, 35% mindre NOx og 10% mindre CO2. Med en normal kjørelengde for en renovasjonsbil gir det en reduksjon i CO2-utslippene på 8,5 tonn i året for hvert kjøretøy (nær det tidobbelte hvis man har tilgang på biogass). I tillegg er motoren fra 50 til 75% stillere enn en Euro VI dieselmotor. Det innebærer at Stralis CNG reduserer støynivået fra 3 til 6 desibel sammenlignet med dieseldrevne lastebiler i samme effektklasse.

Naturgass-motorene er også rimeligere i drift. Besparelsen i drivstoffkostnadene er 40%, og det gir TCO som er 10% lavere enn for tilsvarende dieselbiler, men uten reduksjon i transportkapasiteten.

Metan er en ikke-giftig naturgass som er mindre brennbar enn bensin, samtidig som den forurenser mindre og er mer effektiv enn flytende LPG-gass (propan eller butan) fordi det brukes mindre drivstoff på samme distanse. Det er 43 offentlige CNG fyllestasjoner og 19 stasjoner for LNG (flytende naturgass) i Spania, og landet har flest fyllestasjoner for LNG i hele Europa. Ytterligere ni CNG/LNG stasjoner er under bygging.

Ivecos lederskap når det gjelder utvikling, produksjon og salg av motorer for naturgass er resultatet av mer enn 20 års erfaring. I løpet av denne perioden har selskapet produsert over 16.000 kjøretøy og 29.000 motorer av denne typen.

Byrådet i Madrid har anskaffet de CNG-drevne Stralis-modellene gjennom et statlig innkjøpsprogram for varer, arbeid og tjenester som gjør at de kan brukes av alle statlige departement.

Iveco er et selskap innenfor CNH Industrial N.V., en global leder innenfor kapitalvaresektoren, oppført på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) og på Computerised Stock Exchange, organisert og styrt av Borse Italiana (MI: CNHI). Iveco utvikler, produserer og markedsfører et bredt spekter av lette, mellomtunge og tunge nyttekjøretøy, samt offroad lastebiler og andre offroad kjøretøy.

Det brede kjøretøyprogrammet inkluderer Daily, et kjøretøy som dekker 3 – 7 tonns segmentet, Eurocargo fra 6 – 16 tonn, samt Trakker (dedikert for offroad kjøring) og Stralis, begge over 16 tonn. I tillegg kommer merkenavnet Iveco Astra som dekker gruve- og anleggssektoren med tipptrucker og rammestyrte dumpere, samt spesialkjøretøy.

Iveco sysselsetter nesten 21.000 ansatte globalt. Selskapet har produksjonsenheter i 7 land i Europa, Asia, Afrika, Oceania og Latin-Amerika hvor det produseres kjøretøy med de mest avanserte teknologier. 4.200 salgs- og servicepunkter i mer enn 160 land sikrer teknisk støtte uansett hvor i verden et Iveco-kjøretøy er i arbeid.