Dakar 2016: Team Petronas De Rooy Iveco sikter mot seier

Dakar 2016: Team Petronas De Rooy Iveco sikter mot seier

Iveco er tilbake i det legendariske Dakar offroad rallyet som offisiell sponsor for Team Petronas De Rooy Iveco. Fire Iveco rally-lastebiler – to Powerstar og to Trakker – vil delta i 2016 Dakar Rally (3. – 16.januar), og de vil være støttet av ytterligere syv Iveco servicebiler.

Den 38. utgaven av verdens mest berømte utholdenhets-rally vil igjen finne sted i Sør-Amerika. Det starter i Argentinas hovedstad Buenos Aires 3. januar. Ruten på 9.000 km vil bli kjørt mot klokken gjennom Argentina og Bolivia.

Team Petronas De Rooy Iveco består av den nederlandske lederen Gerhard De Rooy, spanske Josep Vila Roca og de to nykommerne, den tsjekkiske føreren Aleš Loprais og Anton van Genugten fra Nederland.

De Rooy er føreren av den første Iveco Powerstar (med sovehytte) og er også teamleder. De Rooy er en gammel kjenning i Dakar Rally, ikke minst fordi han vant lastebil-kategorien med en Iveco Powerstar i 2012. I tillegg la han beslag på andreplassen for to år siden. Hans co-pilot, Moi Torralardona, er ekspert i navigering og har navigert for mange kjente Dakar-førere. Han og De Rooy testet hvordan det var å arbeide sammen i Rally Marokko nylig.

Ytterligere en Powerstar skal kjøres av den tsjekkiske føreren Aleš Loprais, en av teamets nye førere med rykte for å kjøre fort. Aleš, som er nevøen til Karel Loprais, vinner av Paris-Dakar seks ganger, er absolutt en kandidat til å vinne Dakar 2016. Marco Alcayna Ferran, en profesjonell navigatør og en av de sterkeste medlemmene av teamet, skal være co-pilot.

Anton van Genugten, den andre nye føreren i teamet, er en konvensjonell rallyfører. Han ble valgt av teamet for å kjøre Iveco Trakker med reservedeler i rallyet. Til daglig er han lastebilsjåfør, noe som gjør han velegnet for transportoppgaven. Anton van Limpt, som har vært navigatør for ham i mange år, vil være co-pilot for første gang i en Iveco rally-lastebil.

Josep Vila Roca, en meget erfaren Dakar-fører, skal kjøre den andre Iveco Trakker. Han har deltatt mange ganger i Dakar Rally og oppnådde sitt beste resultat i 2011 med en femteplass. Hans co-pilot er Xavi Roqeta Colome, som er en meget dyktig navigatør fra Catalonia.

I 2016 vil Iveco også støtte et nytt lokalt team, La Gloriosa De Rooy Iveco, etablert av den berømte argentinske rallyføreren Federico Villagra, også kjent som “El Coyote”. Han skal kjøre en Iveco Powerstar rally-forberedt av De Rooy. Dette vil være første gang for Villagra i lastebil-kategorien. Han testet lastebilen i Marokko i oktober med bemerkelsesverdig resultat. Jorge Perez Companc, som er ekspert-navigator og vinner av Argentina Rally i 2015, skal være co-pilot. Companc er godt kjent med Dakar Rally og har deltatt i alle løp siden 2000.

Også FPT Industrial er sponsor for de to teamene i Dakar 2016. FPT er den delen av CNH Industrial som utvikler og produserer drivlinjer for bruk på vei, offroad, til maritimt bruk, til kraftproduksjon, samt OK Trucks, som er brukte lastebiler sertifisert av Iveco.

Ivecos rally-kjøretøy – styrke som er til å stole på og overbevisende holdbarhet

Kjøretøyene er spesialbygd hos Iveco for Dakar 2016. Det er snakk om tre Iveco Powerstar og to Iveco Trakker, produsert i Spania. I tillegg til rally-lastebilene skal det delta seks Iveco Trakker (en 4x4, fire 6x6 og en 8x8) innenfor support, samt en 7-tonns Daily kassevogn. Disse kjøretøyene vil komplettere bilparken og dekke transportmessige og logistikkbehov for det 20 mann sterke mekaniker-teamet.

Iveco Trakker, med versjoner som går fra 18 til 70 tonn, er utviklet for å kunne håndtere de mest ekstreme offroad-forhold. Det nye Stralis-baserte førerhuset er resultatet av gode innspill fra både forhandlere og sluttbrukere. Fra grunnen av er kjøretøyet utviklet for best mulig kjørbarhet og komfort om bord, viktige egenskaper med tanke på produktivitet og sikkerhet. Trakker er en kombinasjon av styrke og holdbarhet, samt komforten man finner i de nye AD- og AT-førerhusene på Stralis.

Trakker-serien er tilgjengelig med både venstre- og høyreratt og kan skreddersys for de fleste formål, takket være Cursor 13-motorer og to førerhus (Hi-Land og Hi-Track). De lange chassisene er tilgjengelige som 4x2, 4x4, 6x4, 6x6, 8x4 og 8x8, med motoreffekter på 380, 420 og 440 hk. Trekkvogn-utførelsene er tilgjengelige som 4x2, 4x4, 6x4 og 6x6. Kjøretøyene er velegnet for krevende terrengforhold, men de gjør også en suveren jobb på vei og kan spesifiseres for optimal nyttelast og drivstofforbruk.

Det krevende terrenget og alt slags vær som lastebilene fra Iveco vil møte på den 9.000 km lange ruten i Sør-Amerika, stiller strenge krav til allsidighet og styrke. Iveco Cursor 13-motorene – spesielt forberedt for Dakar Rally av FPT Industrial og selskapets forsknings- og utviklingssenter i Arbon i Sveits – er kjent for ytelse og holdbarhet og har de beste forutsetninger for ny suksess i Dakar Rally. De har rask respons på belastning, særlig på lavt turtall. De seks-sylindrede 13-litersmotorene som brukes i rally-lastebilene, består av mer enn 70% standardkomponenter fra Euro VI-motorene og er ellers utstyrt med spesielt utplukkede komponenter fra marinemotorene til FPT Industrials.

Dakar 2016 og “live” nyheter

2016 blir et rekordår for Dakar Rally med totalt 354 deltagende kjøretøy (55 lastebiler, 110 personbiler, 143 tohjuls og 46 firehjuls motorsykler), 556 deltagere og 60 nasjonaliteter (inklusive support og service).

Iveco vil holde sine fans kontinuerlig oppdatert om rallyet på www.iveco.com/dakar

Iveco er et selskap innenfor CNH Industrial N.V., en global leder innenfor kapitalvaresektoren, oppført på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) og på Computerised Stock Exchange, organisert og styrt av Borse Italiana (MI: CNHI). Iveco utvikler, produserer og markedsfører et bredt spekter av lette, mellomtunge og tunge nyttekjøretøy, samt offroad lastebiler og andre offroad kjøretøy.

Det brede kjøretøyprogrammet inkluderer Daily, et kjøretøy som dekker 3 – 7 tonns segmentet, Eurocargo fra 6 – 16 tonn, samt Trakker (dedikert for offroad kjøring) og Stralis, begge over 16 tonn. I tillegg kommer merkenavnet Iveco Astra som dekker gruve- og anleggssektoren med tipptrucker og rammestyrte dumpere, samt spesialkjøretøy.

Iveco sysselsetter nesten 21.000 ansatte globalt. Selskapet har produksjonsenheter i 7 land i Europa, Asia, Afrika, Oceania og Latin-Amerika hvor det produseres kjøretøy med de mest avanserte teknologier. 4.200 salgs- og servicepunkter i mer enn 160 land sikrer teknisk støtte uansett hvor i verden et Iveco-kjøretøy er i arbeid.