Trolleybuss Crealis.

IVECO BUS omfatter elektromobilitet og lanserer en helt ny trolleybuss-generasjon i partnerskap med SKODA Electric

Hovedfokus i IVECO BUS sin fremtidsvisjon er bærekraftig energibruk og reduksjon av utslippene av drivhusgasser. På bakgrunn av sine solide erfaringer når det gjelder bærekraftig transport lanserer IVECO BUS nå en ny generasjon trolleybusser som kompletterer selskapets brede program av kjøretøy for alternativ fremdrift.

IVECO BUS har lang erfaring med trolleybusser og har levert mer enn 800 slike kjøretøy i Europa, inklusive den nylige leveransen av 49 Crealis til Bologna i Italia.

På pressekonferansen på Busworld Europe i Kortrijk, Belgia, nylig annonserte IVECO BUS offisielt lanseringen av sin nye generasjon trolleybusser, som bygger på de seneste innovasjonene med lading under kjøring i kombinasjon med batterier.

Trolleybuss-utførelsen vil være tilgjengelig innenfor Urbanway-serien og også som Bus Rapid Transit Crealis, begge i lengder på 12 og 18 meter.

IVECO BUS markerer et ytterligere skritt innenfor elektromobilitet. Utviklingsarbeidet er gjort i partnerskap med SKODA Electric, Europas ledende leverandør av trolleybuss-teknologi. Valget av SKODA Electric som partner er naturlig. Selskapene kan se tilbake på et historisk partnerskap i nesten 20 år, samtidig som Skoda har en ledende stilling i Europa med trolleybuss-teknologi levert til 15.000 kjøretøy.

IVECO BUS bekrefter nok en gang sin sterke satsning på alternative energi og utvider sitt tilbud ytterligere ved satsningen på trolleybuss-teknologien i tillegg til naturgass og biometan, samt hybride løsninger.

IVECO BUS er et selskap innenfor CNH Industrial N.V., en global leder innenfor kapitalvaresektoren, oppført på New York Stock Exchange (NYSE: CNH) og på Computerised Stock Exchange, organisert og styrt av Borse Italiana (MI: CNH).

IVECO BUS er en betydelig aktør innenfor offentlig transport og blant de ledende produsenter av busser i Europa. Selskapet utvikler, produserer og markedsfører et bredt spekter av kjøretøy som tilfredsstiller alle behov hos offentlige og private bussoperatører:

• Skolebarnkjøring, intercity og turbusser (Crossway og Magelys).
  • Standard bybusser og leddbusser, inklusive BRT-utførelser, med et sterkt lederskap når det gjelder ren motorteknologi som CNG- og hybrid-busser (Urbanway og Crealis).
  • Minibusser for all slags persontransport (Daily).
  • Forskjellige chassiser for eksterne påbyggere.

IVECO BUS sysselsetter over 5.000 ansatte i to fabrikker, i Annonay i Frankrike og Vysoké Myto i Tsjekkia. Begge fabrikker ble tildelt bronsemedaljer innenfor WCM (World Class Manufacturing) i 2013, en internasjonal metodikk for håndtering av produksjonsprosesser i henhold til de beste standarder over hele verden.

Det omfattende IVECO BUS og IVECO servicenettverket sikrer assistanse hvor som helst i verden hvor en IVECO buss er i arbeid.

• Skolebarnkjøring, intercity og turbusser (Crossway og Magelys).
  • Minibusser for all slags persontransport (Daily).
  • Forskjellige chassiser for eksterne påbyggere.