Iveco presenterer nye Daily Electric

Iveco presenterer nye Daily Electric

Etter å ha oppnådd betydelig suksess med nye Daily, vinner av den prestisjefylte prisen Van of the Year 2015, presenterer Iveco nå den nye Daily Electric.

Ivecos nye Daily Electric har 100 prosent elektrisk drift og dermed ikke noe utslipp fra selve kjøretøyet. Dette sikrer maksimal bærekraft og suveren holdbarhet i et kjøretøy som egner seg perfekt for bykjøring, typisk dør-til-dør transport av gods og passasjerer.

Det er flere nyheter på denne modellen sammenlignet med den foregående. Energiforbruket er redusert takket være høyeffektivt elektrisk utstyr med lav vekt, samt at batterienes levetid er økt med opptil 20 prosent. Batteriytelsen er optimert for bruk under alt slags være og i alle temperaturforhold, og batteriene er dessuten 100 prosent gjenvinnbare. I tillegg har nye Daily Electric fått 100 kg økt nyttelast.

Ivecos patenterte fleksible lademodus gjør at kjøretøyet kan lades både med privat og offentlig infrastruktur. Ved tilkobling til en hurtigladestasjon er gjennomsnittlig ladetid bare to timer.

Nye Daily Electric har den største effektiviteten i klassen med en utvidet rekkevidde til 280 km, målt i henhold til den typegodkjente NEDC-normen (New European Driving Cycle).

Sjåføren kan velge mellom to kjøremodus, Eco og Power. I Eco-modus er motorens dreiemoment moderert for å minimere energiforbruket, men uten å begrense maksimalhastigheten på kjøretøyet. I Power-modus kan man få ut full effekt av den elektriske motoren.

Det regenererende bremsesystemet er en annen nyhet i nye Daily Electric, ettersom sjåføren kan velge hvilken bremsemetode som skal brukes under kjøring, alt avhengig av vei- og trafikkforholdene. Dette gjør at man både kan minimere energiforbruket og opprettholde full kjørbarhet.

Takket være det bredeste produktprogrammet innenfor varebiler og lette lastebiler, med totalvekt opp til 5,6 tonn og varerom på inntil 19,6 m3, samt allsidigheten til chassiset, egner nye Daily Electric seg for svært varierte arbeidsoppgaver, fra kjøring i bysentra vie tilbringertjeneste til fritidsreiser.

Kjøretøyets nesten lydløse kjøring bidrar til å redusere støyforurensningen, noe som muliggjør nattkjøring i byområder med trafikkrestriksjoner. I tillegg har nye Daily Electric et akustisk varslingssystem for fotgjengere som standard. Det blir aktivert automatisk ved kjøring mellom 0 og 30 km/t.

Kjøretøyets kraft og robusthet er sikret med rammestrukturen i C-profil, ett av de viktigste særtrekkene ved Iveco Daily. Rammen er i høyholdfast stål, og rammestrukturen sikrer både lang levetid og fleksible bruksområder.

Innvendig er nye Daily Electric utstyrt med et 7’’ nettbrett som kan tas ut av bilen og et elektronisk dashbord for administrasjon av kjøretøyets dataflyt. I tillegg finner vi markedets beste navigasjons-teknologi i form av TomTom Bridge utviklet spesielt for Iveco. Dette systemet for nye Daily Electric er et unikt resultat av et samarbeid mellom TomTom og Iveco for å kunne gi profesjonelle sjåfører en skreddersydd navigasjonsløsning. En halv-integrert dashbord-dokking gir samme komfort som et helintegrert system og fleksibiliteten til ett som kan tas med ut av bilen.

Iveco utviklet og bygde den første elektriske drevne Daily allerede i 1986, et kjøretøy som er blitt forgjengeren til senere elektriske nyttekjøretøy. Programmet er suksessivt utvidet til også å omfatte varebiler og minibusser for bykjøring.

Iveco er et selskap innenfor CNH Industrial N.V., en global leder innenfor kapitalvaresektoren, oppført på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) og på Computerised Stock Exchange, organisert og styrt av Borse Italiana (MI: CNHI). Iveco utvikler, produserer og markedsfører et bredt spekter av lette, mellomtunge og tunge nyttekjøretøy, samt offroad lastebiler og andre offroad kjøretøy.

Det brede kjøretøyprogrammet inkluderer Daily, et kjøretøy som dekker 3 – 7 tonns segmentet, Eurocargo fra 6 – 16 tonn, samt Trakker (dedikert for offroad kjøring) og Stralis, begge over 16 tonn. I tillegg kommer merkenavnet Iveco Astra som dekker gruve- og anleggssektoren med tipptrucker og rammestyrte dumpere, samt spesialkjøretøy.

Iveco sysselsetter nesten 21.000 ansatte globalt. Selskapet har produksjonsenheter i 7 land i Europa, Asia, Afrika, Oceania og Latin-Amerika hvor det produseres kjøretøy med de mest avanserte teknologier. 4.200 salgs- og servicepunkter i mer enn 160 land sikrer teknisk støtte uansett hvor i verden et Iveco-kjøretøy er i arbeid.