«Sex Will Always Exist» : Foredrag og debatt 11. april 2018

Pressemelding   •   apr 06, 2018 12:40 CEST

følger en postoperativ Den norske-jødiske fotografen Nora Savosnickhar fulgt en transkjønnet kvinnelig israelsk soldat som ønsker å konvertere til ortodoks jødedom.Foto: Nora Savosnick

Fotoboken «Sex Will Always Exist» følger en postoperativ transkjønnet kvinnelig israelsk soldat som ønsker å konvertere til ortodoks jødedom. Bildene er dokumentariske og er tatt over en seks måneders periode av fotograf Nora Savosnick. Sammen med Rikke Didriksen forteller Savosnick om prosessen bak og arbeidet med boken.

Videre følger en paneldebatt med rabbiner Joav Melchior, feministteolog og prest Gyrid Gunnes og transkjønnede Christine Marie Jentoft. Bjørn Gabrielsen leder debatten.

Panelet vil utforske hvilke dype, kulturelle fortellinger vi har som kan brukes til å belyse temaet og sette det inn i samtidens forståelse av kjønnsroller. Det åpnes også opp for innspill og spørsmål fra publikum.

Vi gleder oss til en utfordrende og spennende samtale. Vel møtt!

Påmelding:liv@jodiskmuseumoslo.no / +47 22 20 84 00

Inngang:gratis

Jødisk Museum i Oslo (JMO) er en selvstendig stiftelse som samler, bevarer, forsker på og formidler pålitelig kunnskap om jødisk liv og historie i Norge. Museet forvalter en nasjonal kulturarv og er etablert i en forhenværende synagoge i Calmeyers gate.

JMO skal skape engasjement og nysgjerrighet overfor jødisk historie, religion og tradisjoner. Jødisk Museum i Oslo er i dag en levende møteplass som samler ulike befolknings- og aldersgrupper omkring jødisk kultur før og nå.

JMO er pr. i dag tildelt et viktig samfunnsoppdrag overfor skolene og i det pågående arbeidet mot antisemittiske holdninger i samfunnet.

Adresse: Calmeyers gate 15B, 0183 Oslo

Kommentarer (0)