0,5 gode venninner??

Pressemelding   •   jun 14, 2019 16:15 CEST

Undersøkelser som er gjort forteller at vi har i snitt 0,5 gode venninner hver! Det er altså mange i Norge som ikke kan si at de har 1 god venninne en gang..

Forskning viser også at det er helsebringende med venninneturer. Men hvordan får man venninner i voksen alder??  Så det er ikke bare det at slike turer er morsomme som er grunnen til at du anbefales å dra på dem. En studie utført ved universitetet Harvard fastslår nemlig at en ferietur med venninner (kjente eller ukjente) er noe av det beste man kan gjøre for helsen.

Det sosiale forlenger livet

Womens Health skriver om studien som er publisert på hjemmesiden til Harvard. Forskerne bak studien ramser opp en rekke grunner til hvorfor det er helsebringende å dra på ferietur med venner.

- Vennskap og samvær med venner forlenger levetiden vår

- Reduserer risikoen for hjertesykdom

- Gjør oss mer i stand til å tåle fysisk og psykisk smerte bedre

Sosiale forbindelser er like viktig for kroppen vår som det å avstå fra røyking og like viktig som søvn, sier forskerne.

Ifølge Harvard ble det utført en studie med over 309.000 deltakere. Der konkluderte man med at dersom man mangler sterke sosiale relasjoner har man en økning på 50% når det kommer til risiko for tidlig død. Det sammenlignes med å røyke 15 sigaretter om dagen, og er ifølge Harvard farligere enn både ekstrem overvektighet og fysisk inaktivitet.

Oksytocin

Oksytocin forsterker følelsen av kjærlighet, sosial samhørighet og velvære. Å tilbringe tid med venner øker kroppens produksjon av hormonet oksytocin også kalt kjærlighetshormonet.

– Flere studier tyder på at personer som har tilfredsstillende relasjoner med venner og familie er lykkeligere, har færre helseproblemer og lever lenger, sier forskerne.

Tidligere har psykolog Nava Silton fremhevet viktigheten av at spesielt mødre får dra på aleneferie. Hun mener det er viktig for barna å oppleve at også far styrer hjemmet når mamma er borte.

«Kjære alle mødre der ute. Ta dere en liten pause nå fra hva dere holder på med. Gå inn på nettet og søk på «ferie» og unn dere litt alenetid. Med god samvittighet,» sier hun.

Hvordan finne venner i voksen alder?
I flere tettsteder i Norge er det etablert s k venneklubber, men skal man bli godt kjent med andre er beste løsning å reise bort fra hverdagen. Alle er i feriemodus og er åpne for nye bekjentskaper og alle vil ha en best mulig ferieuke. Hele 9 av 10 av Jomfrureisers kunder reiser "singel" - men det er kun til flyplassen. Herfra blir de raskt en sammensveiset gjeng som opplever et nytt land, aktiviteter, middager og sosialt samhold.

Peru-gjengen

Det kaller vi en gjeng med damer (fra 35 til 65 år)  som tilfeldigvis møttes på en av våre reiser til Peru for 15 år siden. Nå møtes de minst 4 ganger i året  her hjemme i Norge. De har reist på uendelige hytteturer i Norge sammen, de har reist på mange nye reiser (ikke bare med Jomfrureiser), de har kinokvelder og de har til og med vært brudepiker for en av jentene i gjenget når hun giftet seg! INGEN kjente hverandre på forhånd og de bor med ca 50 mils avstand. Denne helgen er de på weekend hos en av dem i Tønsberg .. Åh hva det gleder oss å høre slike historier og hvor mye det betyr for dem alle med denne nye venninnegjengen.

Med andre ord er det mange gode grunner til å begynne å planlegge din nest neste jentetur! Vi heier på fellesskapet mellom kvinner!

Mer enn 25 års erfaring på å arrangere gruppe- og temareiser for jenter. Våre tema på reisen er: Trening, yoga, mindfullnes, vandring, sykkel, weekend og kultur. Velg mellom 123 reiser i 2019!

Kommentarer (0)

Kommentar