Når kan jeg beise min nye terrasse?

Når kan jeg beise min nye terrasse?

Tid for uteliv

Våren er endelig her - og det er tid for å gjøre uteplassen klar for en (forhåpentligvis) solfylt sommer! En nybeiset terrasse setter en fin ramme på uteplassen, og bidrar til at elementer som møbler, pledd, puter, blomster etc. kommer enda bedre frem. Har du en helt ny terrasse, er det viktig å gi den en riktig behandling – på riktig tidspunkt. Slik får terrassen det beste utgangspunkt for et langt og glansfullt liv!

Ny terrasse må få tørke

Har du bygget ny terrasse, bør terrassegulvet behandles så snart materialene har tørket. Nye impregnerte materialer må få tørke opp før behandling, dette tar 2–4 uker avhengig av været.

TIPS! Husk at på våren og høsten kan det være lave nattetemperaturer som forsinker tørketiden. Det er lurt å sjekke værmeldingen før du starter. Beisen bør ikke utsettes for fukt det første døgnet etter påføring.

Slik gjør du:

1. Alt som males/beises må være helt rent, start derfor med rengjøring. Støv og skitt fjernes med JOTUN Husvask. Dette er spesielt viktig hvis det har gått noen uker siden terrassen ble bygget.

2. Med Trebitt Terrassebeis er det tilstrekkelig å påføre kun ett strøk. Stryk på ett til to bord av gangen og tørk av det overskytende. Beisen skal ikke danne film, da kan det flasse av.

TIPS! Er du usikker på hvilken farge som passer hos deg? Besøk nærmeste fargehandel eller byggevarehus, de har oppstrøk som viser fargeutvalget, og kan bidra med gode råd og tips. Du finner også fargeinspirasjon på jotun.no - (se link vedlagt).

Beise tidligere behandlet terrasse?

Har du en terrasse som har stått noen år, er det ofte behov for en grundig rens før du behandler på nytt. Rensen bidrar til å få tilbake det friske treverket. Med Trebitt Terrassebeisfjerner kan du rense bort all gammel beis og olje, slik at du får et fint underlag for påføring av terrassebeis. Følg bruksanvisningen for best resultat.