Konsentrasjonsvansker eller hodepine? Det kan skyldes dårlig inneklima

Astma, konsentrasjonsvansker, hodepine og tretthet er ifølge Arbeidstilsynet blant helserisikoene ved dårlig inneklima. Det finnes en rekke produkter og løsninger på markedet som kan forbedre inneklimaet både på arbeidsplassen og hjemme. Blant det nye og spennende på markedet er luftrensere med plasmateknologi som skal fjerne bakterier og rense luften, og på den måten gi ny energi. Ved å bedre luftkvaliteten kan man øke trivsel og forebygge flere vanlige helseplager både på arbeidsplassen og hjemme.

I følge Statens arbeidsmiljøinstitutt tilbringer vi omtrent 90 prosent av tiden vår inne, og over 20 prosent av denne tiden befinner mange seg på en innendørs arbeidsplass. Spesielt nå om vinteren er vi mye inne også etter arbeidstid, sier Remi Robertsen, Sales Manager Water & Air i Kärcher. Han er kategoriansvarlig for vann og luft på det nordiske markedet.

Mer fokus på inneklima

– Vi opplever at flere og flere, både bedrifter og private forbrukere, har mer fokus på inneklima. Dårlig inneklima kan være årsaken til både kortsiktige og langsiktige helseplager, som kan føre til at man får nedsatt konsentrasjon, blir mer sliten, mindre produktiv og oftere syk. For arbeidsgivere koster dårlig inneklima penger, og for de som plages er det veldig slitsomt, sier Robertsen.

Selv om forurensingen i utgangspunktet er størst utendørs, utsettes vi for mye luftforurensing også inne.

Moderne hus og bygninger er svært godt isolert, men det kan være overraskende dårlig inneklima som følge av bl.a. liten luftveksling. Forurensende ventilasjonsanlegg eller for høy innetemperatur påvirker også luftkvaliteten negativt. Luften innendørs kan inneholde bl.a. støv, pollen, bakterier og virus. Mange er sensitive for lukt fra blomster, stearin- og duftlys, hygieneprodukter som deodoranter, parfyme, hudkrem, sjampo etc. Renholdsprodukter kan inneholde stoffer med sterke lukter. Avgassinger fra materialer kan danne kjemiske reaksjoner i luften som kan gi betennelse og irritasjon i luftveier og slimhinner. I tillegg kan fukt gi grobunn for mugg, sopp, bakterier og mikroorganismer som kan gi eller forverre astma og allergi. Gardiner, tepper og rot er typiske støvsamlere, og har man husdyr bidrar det til at det støver mer.

Kärcher har utviklet luftrensere med en unik plasmateknologi som destruerer 99,98 prosent av alle skadelige stoffer som f.eks. bakterier, virus, VOC og pollen. Luftrenserne er nylig er lansert i Norden, og vi tilbyr produktene til både bedrifter og private forbrukere. Vi ser at god luftkvalitet er en viktig faktor for trivsel og effektivitet både hjemme og på jobb, forklarer Robertsen.

Den nye plasmateknologien i våre luftrensere sørger for kontinuerlig og effektiv rensing av luften i alle typer rom. I et pilotprosjekt med en av våre eksisterende bedriftskunder testes luftrensere ut i blant annet kontorlandskap, møterom og trimrom. Kunden er en stor offentlig etat i Oslo, og er valgt ut som testpartner fordi det er mange ansatte, de har en rekke samarbeidspartnere, og flere ulike typer lokaler som til sammen gir et godt og variert testgrunnlag.

Små endringer kan gi store utslag

- Vi synes produktene er spennende, og det virker som en god løsning for oss og flere av våre samarbeidspartnere, sier seksjonslederen i etaten. Vi ser frem til å teste luftrenserne, og er spente på å se forskjellen de vil utgjøre for vårt inneklima. Det er ikke bestandig nødvendig med store tiltak. Hvis man f.eks. reagerer på sterke lukter som parfyme, kan mindre endringer som en luftrenser være en god løsning. Potensielt kan luftrenserne også bidra til å redusere renholdskostnadene våre, siden støvet samles og brennes opp inne i maskinen, forteller han.

- Det er viktig å ta grep dersom man plages med inneklimaet, enten det er hjemme eller på arbeidsplassen. En luftrenser med plasmateknologi er en enkel og effektiv løsning for dårlig inneklima både for bedrifter og i private hjem, avslutter Robertsen.

• Teknologi, allment