Kärcher bidrar til rengjøring av Globen i Stockholm før Eurovision

Oslo, mai 2016 – I forbindelse med Eurovision Song Contest, som vil finne sted 10. - 14. mai, er Ericsson Globen for første gang siden åpningen for 27 år siden, fri for tilsmussing. Rengjøringen er utført av Klätterservice AB med utstyr fra Kärcher, som en del av Kärchers kulturelle sponsorprogram – miljøvennlig med bare varmt vann, og uten bruk av kjemikalier.

Globen ligger rett ved siden av Nynäsvägen, som er en sterkt trafikkert motorvei inn til Stockholm sentrum, hvor rundt 80 000 biler og busser passerer hver dag. På grunn av sin beliggenhet, er den halvkuleformede arenaen ekstra utsatt for miljøforurensning. Den nære tilknytningen til vannet gjør også miljøaspektene ekstremt viktig. Selv om rengjøringen av Globen ble gjennomført uten bruk av kjemikalier, var det viktig å minimalisere spredningen av partiklene, fordi urenheter i spillvannet kan ha en negativ effekt på miljøet. For å unngå at de farlige partiklene skulle spre seg gjennom spillvannet, ble et filter plassert ved siden av brønnene slik at miljøutgifter som tungmetaller og oljerester trygt kunne samles inn og destrueres.

Utstyret som ble brukt til rengjøringen var høytrykksvaskeren HDS 12/18-4 SX sammen med de vanndrevne børstehodene iSolar 800. Rengjøringen startet høsten 2015, men ble midlertidig stanset flere ganger i vinter på grunn av minusgrader. Prosjektet ble avsluttet i april 2016 i god tid før Eurovision Song Contest.

Prosjektet er en del av Kärchers kultursponsing, et initiativ som tar sikte på å tilby støtte for bevaring av historiske monumenter og bygninger. Det kulturelle sponsorprogrammet startet for over 30 år siden, og siden den gang har Kärcher bidratt med sin kompetanse og produkter til over 100 bevaringsprosjekter over hele verden. Foruten Ericsson Globen, har monumenter som statuen i Rio de Janiero i Brasil, London Eye i Storbritannia, Nationaltheatret i Praha i Sjekkia og Vigelandsparken i Oslo vært en del av initiativet. Kärcher utfører ofte rengjøringsjobben selv, men til Ericsson Globen prosjektet har Kärcher gitt Klätterservice gratis utstyr og rådgivning.

• Teknologi, allment

• høytrykksspyler