Kärcher leverer miljøvennlig bilvaskekjemi for nordiske forhold

Oslo, mars 2016 – Kärcher har nå sertifisert fem produkter for profesjonell bilvask i henhold til kravene fra miljømerket Svanen. Produktene som i 2015 ble svanemerket er Autoshampo, Bilshampo med glans, Forvask bil + (avfettingsmiddel), Høytrykksvask, og Vindusspylervæskekonsentrat. Foruten vindusspylervæsken kan disse produktene benyttes i både bilvaskemaskiner og selvvask, samt påføres manuelt ved rengjøring med høytrykksvasker.

Svanemerket har strenge helse- og miljøkrav til alle kjemikalier som inngår i produktene som sertifiseres, og forbyr kreftfremkallende stoffer, stoffer som kan endre kroppens celler eller skade forplantningsevnen, alle typer nanopartikler, giftige og tungt nedbrytbare stoffer m.m. Svanemerkede bil- og båtpleiemidler omfatter bl.a. avfettingsmidler, shampo, spylervæsker, voks og poleringsmidler. De har like god eller bedre funksjon enn konkurrerende produkter, men inneholder stoffer som har minimal påvirkning på helse og miljø. Brukerne skal også informeres om beste måte å vaske bilen eller båten på, f.eks. gjennom dosering eller valg av vaskeplass. I tillegg er det krav til emballasjen. Alle virksomheter som benytter potensielt helse- og miljøfarlige kjemikalier har substitusjonsplikt som innebærer at de er pålagt å vurdere mulighet for å bytte til mindre skadelige kjemikalier. Velges svanemerkede produkter er substitusjonsplikten oppfylt.

Svanemerket ble opprettet i 1989, og er en offisiell ikke-kommersiell miljømerkeordning som forvaltes av Stiftelsen Miljømerking i Norge.Det er en etablert og velkjent merkeordning for norske forbrukere som skal gjøre det lettere å velge mer miljøvennlige produkter, redusere miljøskader, og stimulere til grønn innovasjon og vekst i næringslivet. Kärcher er et internasjonalt konsern, og all vår kjemi, både for profesjonell og privat rengjøring, er sertifisert i henhold til EU Ecolabel, også kjent som EU-blomsten. Denne merkeordningen er en del av EØS-avtalen, og forvaltes også av Stiftelsen Miljømerking på oppdrag fra Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet. EU Ecolabel fungerer på samme måte som Svanemerket, men Kärcher har allikevel valgt å gjennomføre Svanemerkets sertifiseringsprosess for 5 bilvaskeprodukter. Vi ønsker å sette enda større fokus på helse, miljø og bærekraftighet i vår drift, samt å befeste vår posisjon som en seriøs og ledende produsent av rengjøringsmidler, spesielt til bilvask.

Bilvask er nemlig en betydelig kilde til utslipp av skadelige miljøgifter. I Norge er det 2,5 millioner personbiler, og nordmenn bruker 10 000 000 m³ vann i året ved vask av bil. Opp til 100 000 tonn med kjemikalier som inneholder bl.a. sink, kadmium og kobber renner ut i norske vassdrag sammen med smusset som vaskes av bilen, og finner veien inn i næringskjeden gjennom f.eks. fisken vi spiser og gjødselen i matproduksjon. Dette er giftige stoffer, og derfor er egenskaper som biologisk nedbrytbarhet, bioakkumulerbarhet og giftighet overfor vannlevende organismer viktige miljøparametere for alle innholdsstoffer i rengjøringsmidler. Kärchers produkter har disse egenskapene.

Rengjøringsmidlenes miljøpåvirkning avhenger av hvor og hvordan produktene brukes, og hvorvidt de brukes av private kunder eller i profesjonelle bilvaskeanlegg. Det stilles andre krav til profesjonelle bilvaskeanlegg, som bl.a. må overholde utslippskrav som f.eks. utslipp av vaskevann i oljeutskiller. I tillegg gir det nordiske klimaets fire årstider utfordringer for leverandører av kjemi. “Valg av riktig kjemi for best mulig vaskeresultat krever både god og riktig kompetanse, og den har vi”, sier Jan Terje Nikolaisen, kategorisjef for bilvask hos Kärcher. “Kärcher samarbeider til enhver tid med kunder og leverandører med å utvikle og produsere nye typer kjemi med en miljøvennlig stoffsammensetning tilpasset kjøretøyvask, og vi leverer gode vasketekniske løsninger hvor utslipp av helse- og miljøskadelige stoffer ikke er en problemstilling. Svanemerkingen av rengjøringsmidler for bilvask er derfor svært viktig for oss.

• miljømerking
  • svanen