Europeisk storsatsing neste for Kaffehuset Friele

Pressemelding   •   nov 07, 2013 10:43 CET

Nederlandske DEMB overtar majoritetsandelen av Kaffehuset Friele.
Kaffehuset Friele integreres inn i det globale, nederlandsbaserte kaffeselskapet DEMB, og skal fra nå av fronte DEMBs europeiske satsning innen kvalitetskaffe fra Bergen.

Bergen, 7. november 2013

D.E. Master Blenders 1753 (DEMB), verdens tredje største kaffeselskap, og Friele-familien har samarbeidet på eiersiden av Kaffehuset Friele siden 1988. Nå øker DEMB sin eierandel fra 45 prosent til 90 prosent, mens Friele-familien beholder de resterende 10 prosentene.

– Denne integrasjonen styrker Kaffehuset Frieles posisjon i et norsk marked der kaffevanene er i rivende utvikling og forbrukerne blir stadig mer kvalitetsbevisste. Samtidig åpnes mulighetene for å utnytte vår kompetanse på spesialkaffe også utenfor Norges grenser, og følge våre store norske kunder ut i Europa, sier Herman Friele, som fortsetter som styreformann i Kaffehuset Friele.

– DEMB skal fortsette med å bygge videre på Kaffehuset Frieles lange tradisjon, merkevarer og kompetanse på spesialkaffe. Integrasjonen av Kaffehuset Friele er helt i tråd med vår globale strategi om å bygge på solide merkevarer og sterke markedsposisjoner, sier Pierre Laubies, administrerende direktør i DEMB.

Bergen sentral i internasjonal satsning på kvalitetskaffe

DEMB vil legge sin europeiske utvikling og produksjon av spesialkaffe, «single-origin», til det nyopprettede «Friele Center of Excellence» i Bergen. Flere nyutviklete produktkonsepter fra Bergen vil nå europeiske butikkhyller i årene fremover.

– Det er en stigende etterspørsel etter kvalitetskaffe i Europa, og vi ser store muligheter til å ta vår kompetanse på spesialkaffe, «single-origin», ut i europeiske markeder, sier Herman Friele.

Med Kaffehuset Frieles lange erfaring og gode relasjoner i det internasjonale kaffemarkedet vil Kaffehuset få et spesielt ansvar for spesialkaffe i DEMB-konsernet. Dermed får Kaffehuset Friele en fremtredende internasjonal rolle i DEMBs ambisjon om å bli det ledende globale kaffehuset.

– All kaffeproduksjon og aktiviteter i Norge forsetter som i dag med dagens ansatte og ledelsesstruktur. Ved å bli integrert i DEMBs internasjonale nettverk styrkes våre muligheter til å utvikle nye kaffekonsepter og være i forkant av trendene. Derfor ser vi for oss at aktivitetsnivået vil øke fremover, sier Olav Munch, administrerende direktør i Kaffehuset Friele.

Familien Friele forblir aktivt involvert i Kaffehuset Friele; Herman Friele fortsetter som selskapets styreformann og Birgitte Friele skal også sitte i styret.

– Transaksjonen er en naturlig neste fase av det gode samarbeidet vi har hatt på eiersiden med DEMB i 25 år. Vi ser en tydelig rolle for Kaffehuset Friele i DEMBs globale strategi, og Friele-familien kommer til å bidra betydelig med vår erfaring, sier Herman Friele.

Transaksjonen er betinget godkjenning av relevante myndigheter.

For koordinering av eventuelle intervjuforespørsler:

Pressekoordinator Kaffehuset Friele:
Ola Bøsterud

For DEMB:
Sabine Post-De Jong

Om Kaffehuset Friele

Kaffehuset Friele er Norges ledende og eldste kaffehus, og vårt arbeid er preget av ansvarlighet og lidenskap til kaffe. Med en markedsandel på ca. 37 prosent er vi hovedleverandør av kaffe til flere av dagligvarekjedene. I tillegg utgjør storhusholdningsmarkedet - som omfatter alle typer service- og serveringssteder, et stadig viktigere marked. Friele-konsernet med sine 200 ansatte, hadde i fjor en omsetning på vel 930 millioner kroner og en EBITDA på nær 140 millioner kroner.

Om DEMB

D.E. Master Blenders 1753 (DEMB) er et globalt ledende selskap innen kaffe og te. DEMB tilbyr et bredt utvalg av innovative produkter med høy kvalitet gjennom velkjente merkevarer som Douwe Egberts, Senseo, L'OR, Pilao, Merrild, Moccona, Pickwick og Hornimans i både detaljhandel og serveringsmarkedet. Selskapet har en rekke ledende markedsposisjoner i Europa, Brasil, Australia og Thailand og produktene selges i mer enn 45 land. DEMBs omsetning i 2012 var i overkant av 2,7 milliarder euro og selskapet har rundt 7.500 ansatte over hele verden. For mer informasjon, se www.demasterblenders1753.com