Friele gir julegave til Kirkens Bymisjon

Pressemelding   •   des 22, 2015 10:00 CET

Til: Kirkens Bymisjon

Fra: Friele

En kopp kaffe har til alle tider vært en anledning for en god prat, og i norske lokalsamfunn har kaffen en sentral plass som "sosial olje".

- Vi i Friele er svært bevisst kaffens rolle, og er dermed glad for å kunne bidra med våre produkter til Kirkens Bymisjon, sier Atle Engelsen, ansvarlig for informasjon og samfunnsansvar i JDE Norge.

5 tonn kaffe
- Vi har siden 2007 støttet det viktige arbeidet Kirkens Bymisjon gjør gjennom å dekke deres årlige behov for kaffe, som utgjør 500.000 kopper kaffe på landsbasis. I år har vi i tillegg bidratt ekstra: I stedet for å gi julegave til våre ansatte gir vi en pengegave til Kirkens Bymisjon i Bergen, sier Engelsen videre.

- Det gode møte står i sentrum i Kirkens Bymisjon og da er kaffekoppen uunværlig, sier daglig leder Arne Lynngård i Kirkens Bymisjon Bergen.

- Bymisjonens visjon er at alle mennesker skal erfare respekt, rettferdighet og omsorg. Våre sosiale møtesteder hvor det serveres næringsrik mat og en varm kopp kaffe, er viktige virkemidler i møte med mennesker som lever krevende liv. Julegaven fra Friele gjør at vi kan servere 1.250 middager til våre gjester,sier Lynngård.

Verdier er viktig
- Verdier som ærlighet og respekt for medmennesker er en viktig del av kulturen i Friele. Vi ønsker at Kirkens Bymisjon skal gi oss drahjelp og være med på å forsterke disse verdiene, sier Engelsen.

Friele handler med utviklingsland og står midt oppe i den vanskelige samhandlingen mellom fattige og rike. Derfor legger de vekt på å bistå med sosiale tiltak i de landene de handler med.

- Vi kan ikke bare forklare at ”slik gjør vi det i Guatemala eller Brasil”. Vi må også gjøre noe her hjemme som samstemmer med tankegangen ute. Gjennom avtalen med Kirkens Bymisjon føler vi på en måte at ringen er sluttet, avslutter Engelsen.

Friele er Norges ledende og eldste kaffemerke, og vårt arbeid er preget av ansvarlighet og lidenskap til kaffe. Med en markedsandel på ca 35 prosent  er vi hovedleverandør av kaffe til flere av dagligvarekjedene. I tillegg utgjør storhusholdningsmarkedet - som omfatter alle typer service- og servereringssteder, og bedriftsmarkedet stadig viktigere markeder.