Friele lanserer espresso-kapsler i dagligvarehandelen

Pressemelding   •   feb 19, 2013 08:33 CET

Friele gjør det nå mulig å kjøpe espresso-kapsler når man handler andre dagligvarer. Kapslene kan benyttes i Nespresso kaffemaskiner. – Som det ledende kaffemerket i Norge gjør vi espresso-kapsler av høy kvalitet langt mer tilgjengelige for forbrukerne, sier styreleder Herman Friele. Kapslene fra Friele selges nå i alle landets Bunnpris og REMA 1000-forretninger. I neste måned blir de også å finne i hyllene til Rimi og ICA.

- Vi er stolte over å være først med å tilby dagligvarekundene espresso-kapsler fra kaffeeksperten Friele. Espresso drikkes av stadig flere, og det er helt naturlig at kapslene blir tilgjengelig i butikk på samme måte som annen kaffe, sier administrerende direktør Ole Robert Reitan i REMA 1000.

Italiensk-inspirert høykvalitetskaffe
Frieles espresso-kapsler markedsføres som Friele diAmore. – Som navnet tilsier er dette italiensk-inspirert espresso laget «av kjærlighet». Espresso-drikkerne foretrekker en kaffedrikk som er sterkere enn vanlig kaffe, og vi tilbyr i første omgang fire kapsel-varianter med varierende styrke, forteller Herman Friele. – Kundene har høye smaks- og kvalitetsforventninger når de velger et produkt fra Friele. Vi håper og tror at diAmore vil gi espresso-opplevelsen en ny dimensjon, understreker han.

I kurven med brød og melk
Kaffe i forskjellige énkopps-løsninger, enten det er puter, pulver, hele bønner eller kapsler, utgjør en liten, men økende andel av kaffemarkedet i Norge. Fortsatt dominerer den tradisjonelle traktekaffen konsumet hos kaffedrikkende nordmenn, men andelen som velger espresso-kapsler er økende.

- Vi har vært i markedet med énkopps-løsninger i flere år; både med Senseo-puter og Illy-kapsler. For Friele er derfor lanseringen av diAmore en naturlig og nødvendig oppfølging av nye vaner i kaffemarkedet. Samtidig har vi ønsket å gi forbrukerne mulighet til også å legge espresso-kapsler i kurven når de handler andre dagligvarer. Vårt mål er derfor suksessivt å øke distribusjonen av kapslene i kjeder og butikker, sier Olav Munch, administrerende direktør i Kaffehuset Friele.

Styrker posisjonen som kaffeekspert
Friele er det ledende kaffemerket i Norge med en markedsandel på 35 prosent. – Vi styrket vår posisjon i 2012 fordi vi er konkurransedyktige på kvalitet og pris, og fordi vi har en salgsorganisasjon og distribusjon som er meget sterk.  Lanseringen av diAmore i dagligvarehandelen vil befeste Frieles stilling som det ledende kaffemerke i Norge.

Benyttes i Nespresso kaffemaskiner
Espresso-kapslene fra Friele produseres av en europeisk samarbeidspartner og kan benyttes i Nespresso kaffemaskiner. Nespresso er et registrert varemerke som tilhører et selskap uten forbindelse til Friele. – De kapslene vi benytter har vært i markedet ute i Europa i lengre tid og har vist seg å fungere meget bra i disse maskinene, opplyser Munch.

Kaffehuset Friele er Norges ledende og eldste kaffehus, og vårt arbeid er preget av ansvarlighet og lidenskap til kaffe. Med en markedsandel på ca 35 prosent  er vi hovedleverandør av kaffe til flere av dagligvarekjedene. I tillegg utgjør bedriftsmarkedet og storhusholdningsmarkedet - som omfatter alle typer service- og serverringssteder, et stadig viktigere marked.