Friele vant pris

Pressemelding   •   feb 16, 2011 09:03 CET

På fredag vant emballasjen til Friele Fairtrade kaffe produktdesign-prisen på Den Gyldne Hane 2011.

Kaffehuset Friele frisket opp emballasjen til Friele Fairtrade kaffe i 2010, sammen med Reaktor Design.

-  Vi er veldig stolte av det nye designet og håper og tror at forbruker vil la seg friste til å smake vår Fairtrade kaffe, sier produktsjef Tonje Schreiner.

Den Gyldne Hane er en reklamekonkurranse i regi av Bergen Salgs- og Reklameforening. Konkurransen mottok 156 arbeider som konkurrerte i 16 kategorier.

Juryen bestod av:

-  Andreas Mælvær, kreativ leder digital, Mælvær og Lien Stavanger

-  Anders Gottlib Nygård fra Pocket & Comms

-  Jørgen Gjerum fra McCan

-  André Koot fra SMFB- Creative (tekst)

Juryen skrev følgende om prisen; Emballasje skal jo gi en effekt, og vi tror at dette produktet nå vil skille seg ut i hyllen. Den skiller seg i alle fall godt ut i kategorien. Den tydeligste design idéen.

- Bakgrunn for redesignet var at vi ønsket å signalisere at kaffen, i tillegg til å være Fairtrade-sertifisert, også er en unik kvalitetskaffe fra Guatemala, som faktisk smaker veldig godt! Vi ønsket derfor å gjøre pakningen mer moderne, friskere og attraktiv for en målgruppe, utover de lojale Fairtrade brukerne, sier Schreiner. – Vi hadde fokus på å skille oss fra andre Fairtrade alternativer gjennom å bringe mer smaks- og produktbeskrivelser inn på pakningen, samtidig som pakningen skulle signalisere mye varme og sjarme. Dette mener vi absolutt er innfridd, og som også ble nevnt som grunner for hvorfor pakningen vant pris på Den Gyldne Hane.

Kaffehuset Friele er Norges ledende og eldste kaffehus, og vårt arbeid er preget av ansvarlighet og lidenskap til kaffe. I 1799 handlet Herman Friele sin første kaffelast, og seilte den hjem til Bergen. Også i dag reiser vi jorden rundt for å smake på kaffeavlingene og velge ut de beste partiene. Med en markedsandel på ca 35 prosent kommer hver tredje kaffekopp som drikkes i Norge fra Kaffehuset Friele.