Hjemmelaget lollipop er både sunt og godt, og egner seg godt som kos i sommervarmen.

Dette kan du gi barna hver dag i sommer

Tekst: ernæringsfysiolog Camilla Andersen

Bilder: frukt.no

På varme sommerdager er det fristende med avkjølende forfriskninger, men is og brus egner seg ikke til hverdags. Løsningen er å fylle opp fryseren med hjemmelaget is basert på frukt og bær som barna kan få hver dag.

Hjemmelaget is på pinne

Å lage hjemmelaget is på pinne er kjempegøy. Lek dere frem til egne favoritter ved å blande frukt og bær i ulike farger. Fremgangsmåten er enkel: Mos, bland og frys!

For å lage morsomt mønster i isen kan dere for eksempel ha litt moste jordbær i bunn av formen før dere fyller på med yoghurt og avslutter med jordbær igjen. Da vil det røde og hvite flyte inn i hverandre og gi mønster i isen. Vil dere avansere enda mer, kan dere fryse flere lag - ett lag av gangen.

Dere kan også bruke saft som base og ha skiver av frukt eller bær i, slik at de fryser fast inni isen.

Her er noen gode kombinasjoner:

- jordbær og vaniljekesam (https://www.frukt.no/oppskrifter/dessert/ekte-jordbarpinner/)

- lollipop av jordbær og bringebær, ananas og appelsin (https://www.frukt.no/oppskrifter/dessert/hjemmelaget-lollipop/)

- ananas, lime og kokosmelk

Verdens raskeste smoothie-is

Når dere ikke har tid til å vente kan dere lage smoothie-is. Da lager dere bare en smoothie med mindre væske, slik at den blir som en sorbet i konsistensen. Ha den i fine skåler eller glass, og isen er klar på 1-2-3.

Her er noen gode varianter:

- bringebær og banan

- ananas, mango og banan

Gi smak til vannet

Ingenting er bedre enn vann for å slukke tørsten. For å gjøre vannet mer spennende kan dere tilsette skiver av frukt, bær, urter eller grønnsaker. Sett farge på vannet og la det være den naturlige tørstedrikken i sommer!

Her er noen fine kombinasjoner:

- skiver av jordbær og lime

- mint og blåbær

- skiver av agurk og mint