Personalets emosjonelle tilgjengelighet betyr mye for barns tilknytningsproses

Personalets emosjonelle tilgjengelighet betyr mye for barns tilknytningsproses

Det å begynne i barnehagen er et stort steg i en ettårings oppdagelse av verden utenfor den nære familie. Det er en sårbar og krevende periode for både barn, foreldre og personale. Hver barnehage og familie har sine måter å nærme seg barn på i fobindelse med atskillelse og tilknytning til nye omsorgspersoner og omgivelser. I barnehagen møter ettåringene nye utfordringer når de erfarer å være atskilt fra foreldrene. Foreldrenes beskyttelse har vært tatt for gitt, men blir nå avløst av en bevissthet om egen hjelpeløshet og sårbarhet. Tryggheten ved foreldrenes omsorg og hjemmets kjente omgivelser rokkes ved, og de vil måtte søke andre voksne for beskyttelse og trøst.

Vi må forstå hvorfor kvaliteten på den emosjonelle tilgjengeligheten i personalet betyr så mye for barns sekundære tilknytningsprosess. En tilknytning som gir ettåringene et godt utgangspunkt for læring, utvikling og trivsel i barnehagen.

Utdrag fra "Tilvenningsperioden - en balansekunst for store og små" av Gerd Abrahamsen, på trykk i Barnehagefolk 2 - 2010.

Gerd Abrahamsen, førsteamanuensis emerita ved institutt for Barnehagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger, innleder årets Toddler-konferanse. Kanvas arrangerer årlig en Toddler-konferanse med fokus på de yngste i barnehagen. Hovedtemaene for årets konferanse er språkutvikling, risikolek og barnehagens indre liv i et tilknytningsperspektiv. Målet med konferansen er å heve kompetansen om toddlerne gjennom å belyse tidsaktuelle tema. Vi vektlegger forskningen som gjøres på området, og knytter denne opp mot relevante eksempler fra praksisfeltet.

Den ideelle barnehagestiftelsen Kanvas er med sine 63 barnehager en av Norges største private aktører innen utvikling og drift av barnehager. Vi er en kunnskapsbedrift med 1000 engasjerte og profesjonelle medarbeidere med ansvar for 3600 barn. I 28 år har Kanvas vært pådrivere for å bedre barns oppvekstvilkår og foreldrenes hverdag. Kanvas driver etter ideelle prinsipper og tar ikke ut utbytte. Dette gir oss muligheten til å jobbe kontinuerlig med kvalitetsutvikling og kompetanseheving. Blant annet vil vi ha minst 50% barnehagelærere i Kanvas-barnehagene.

Line Ellefsrud Fornes

Prosjekt- og markedskonsulent 99512552