Er du også lei av matpakkepresset?

Pressemelding   •   aug 15, 2019 13:20 CEST

Kristine Aasheim er adm. dir. i Kavli Norge og har 19 års fartstid i matvarebransjen innenfor marked og innovasjon. Underveis har hun plukket opp masse matfaglige tips fra gode kolleger. Kristine er gift og mor til to barn på 11 og 15 år.

Tekst: Kristine Aasheim

Skolestart og tid for å gjøre seg klar til høstens matpakkemaraton. Du som er mor eller far vet at det ofte byr på utfordringer. Derfor vil jeg i dag slå et slag for «vanlig» mat, og oppfordre til å ta den gode, gamle matpakken tilbake!

Jeg husker godt min første matboks, en Rød Tupperware med svarte klemmer på siden. Den inneholdt vanligvis to grove brødskiver med ost, leverpostei eller Trønderfår. Skivene måtte ligge oppå hverandre med pålegget i midten. Jeg hadde – som barn flest – også strenge krav til skorpen på brødskiven. Da mamma laget matpakken var det alltid frukt med, mens pappa hadde en tendens til å glemme det. Det var få overraskelsesmomenter, men jeg likte det slik. En forutsigbar og god matpakke.

Er presset for stort?

Matpakken er en særnorsk tradisjon som de fleste av oss har mange minner knyttet til, men hvordan ser egentlig dagens matpakkelandskap ut?

For enkelte er matpakkesmøringen en arena hvor de kan briljere, andre forbinder matpakkesmøring med stress, tidspress, mangel på variasjon og misfornøyde barn. Halvspiste matpakker som kastes etter endt skoledag. Mye dårlig samvittighet. Hvorfor har det blitt slik?

Dagens matpakke er mer avansert enn mine to grovbrødskiver med ost og leverpostei. Det er større press på kreativitet, og maten skal ikke bare være akseptert av både skolen, andre foreldre og eksperter, den bør også være nydelig innpakket og inneholde flere varierte småretter og ingredienser i ulike kamre i matboksen. Det skal rett og slett være fancy og ultrasunt. Er alt dette nødvendig?

Sannheten er at vi bombarderes med motstridende «ekspertråd» og bloggtips om dietter og kosthold. «Enkle grep» snakkes det ofte om. Klart dette overføres til skolematpakken, og som mamma eller pappa kjenner man presset. Får han nok mat, sunn mat, god mat, pen nok mat med på skolen?

Lite har forandret seg

Jeg kjenner at jeg som mor er lei av jaget. For meg er myndighetenes kostholdsråd og det vi lærte i heimkunnskapen fortsatt førende for hva som er et variert, sunt og godt kosthold. Kostholdssirkelen fra ungdomsskolen på 90-tallet er prentet på netthinnen.

Jeg jobber med mat og ernæring i hverdagen, og kan fortelle at det ikke er mye som har forandret seg siden den gang. Vi har fortsatt fokus på at barna våre får i seg en kombinasjon av fiber, protein, kalsium, vitaminer og mineraler – viktige næringsstoffer for små, aktive kropper og en hjerne i utvikling. Disse næringsstoffene finnes i “vanlig” mat, som ost, melk, kjøttpålegg, frukt og grønt. Enkelt og greit.

Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær. På samme måte er mottoet «vanlig mat er bra nok» helt strålende for å ta hverdagen tilbake og roe ned matpresset og hysteriet. Barna behøver ikke stjerneformede frukter og fire forskjellige matretter i matboksen hver dag.

Minn deg selv på at skolematpakken utgjør fem av omkring 30 måltider barna dine spiser gjennom uken og at du har plenty av anledninger til å ta igjen for den ene matpakken du ikke var helt fornøyd med. Noen ganger er det helt allright med de to brødskivene med pålegg midt imellom og et grønt eple på siden! Det viktigste er at barnet spiser opp og får en god matopplevelse.

Lykke til med skolestart og matpakkemaratonet!

Den norske matpakken
  • Matpakken er en norsk tradisjon som strekker seg tilbake til 1930-tallet
  • I en kåring av typisk norske ord ble «matpakke» stemt frem som nummer tre av seerne til tv programmet Typisk norsk.
  • Andelen elever som har med seg matpakke på skolen (2013) er for 1. - 4. trinn 98 %, for 5. - 7. trinn 94 %, og 71 % for elever på 8. - 10. trinn.
  • Helsedirektoratet anbefaler at et fullverdig brødmåltid sammenfatter følgende matvarer: Grove brødvarer, variert pålegg, grønnsaker eller frukt/bær og mager melk. Samt flere typer pålegg til hvert brødmåltid.
  • Helsedirektoratet anbefaler at et fullverdig skolemåltid for barn sammenfatter matvarer fra følgende tre grupper: Gruppe 1: Grovt brød, grove kornprodukter, havregrøt, poteter, fullkornsris, fullkornspasta etc. Gruppe 2: Grønnsaker og/eller frukt og bær. Gruppe 3: Fisk og annen sjømat, kjøtt, ost og andre meieriprodukter, egg, belgfrukter (f.eks. linser, bønner, kikerter og andre erter).
Kilder: helsedirektoratet.no, melk.no, frukt.no og Wikipedia

Halvspist matpakke?

Kristine er mor til to og har mer enn én gang fått halvspiste skolematpakker i retur. Her er hennes enkle tips til hvordan du unngå matrester:

• En liten variasjon, eller overraskelse i matboksen kan gjøre underverker. Det trenger ikke være mer enn en liten pose minigulrøtter, en pakke rosiner, yoghurt i pose, et vaffelhjerte, eller eplebiter med kanel.
  • Smør maten selv-dag! Å smøre matpakken selv på skolen kan gi mestringsfølelse. Maten er dessuten helt fersk når den skal spises. For å unngå at store deler av lunsjpausen går med, kan du legge en liten smøreost på tube og knekkebrød i matboksen. Da er maten klar på null komma niks!
  • Middagsrester er en fin variasjon til brødskiven, men unngå altfor tung mat. Mine barn har satt pris på fiskekaker og kyllingklubber i.
  • Flere tips her: https://www.kavli.no/Nyheter/Enkle-matpakketips-til-skolestart

Kavli er et næringsmiddelfirma med en lang og stolt historie! Kavlikonsernet er eid av den veldedige stiftelsen Kavlifondet. Overskuddet vårt går til Kavlifondet, som igjen deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid. Virksomheten i Norge består av O. Kavli i Bergen og Q-Meieriene på Jæren og i Gausdal. Kavli lager smøreost, skivet ost, kaviar, HaPå og mange andre gode produkter som du finner i dagligvarebutikken.