Et stykke norsk påleggshistorie sporløst forsvunnet

Pressemelding   •   jul 31, 2013 12:30 CEST

Produsenten trodde det skulle bli lett å finne et glass med HaPå Sjoko som forsvant ut av butikkene for ca 10 år siden. Det var det ikke. Nå tyr de til publikums hjelp.

- Det er leit at vi ikke finner HaPå Sjoko-glasset noe sted. Vi har virkelig lett over alt, og brukt de kontaktene vi har, innrømmer markedsdirektør Lise Godfrey.

På HaPå sin side på Facebook får produsenten daglig henvendelser om HaPå Sjoko.

- Vi blir imidlertid relativt svar skyldig. Mange spør, men det er vanskelig å gi gode svar både på hvordan pålegget så ut og når det sist var i butikken, forteller Godfrey.

Forsvant for ca 10 år siden

Markedsdirektøren ber nå om publikums hjelp, spesielt fra de som husker HaPå Sjoko.

- Vi var selvsagt interesserte i å se på det opprinnelige designet, og ikke minst ha glasset i produktsamlingen vår. Vi overtok ansvaret for HaPå først i 2009, og HaPå Sjoko er blant de produktene vi har minst historikk på.

Informasjonen produsenten sitter på, tyder på at varianten forsvant ut av butikkene for ca 10 år siden.

Utlover dusør

Når produsenten nå ber om hjelp til leteaksjonen, utloves det dusør til dem som skulle klare å spore opp glasset med sjokoladesmak.

- Vi håper at folk benytter anledningen til å lete både i kjellerboden til bestemor, på loftet og i kjøkkenskapene på hytta, sier markedsdirektør Godfrey.

Om HaPå:

- Et av Norges eldste søte pålegg med over 60 år på markedet.
- Under krigen var det mange familier som karamelliserte sukret, kondensert melk hjemme, og denne ideen var grunnlaget for å starte produksjon av HaPå.
- HaPå står for Hamar pålegg, da det opprinnelig ble produsert på Hamar av De Norske Melkefabrikker
- Da Nestlé besluttet å legge ned produksjonen i 2008, mobiliserte en stor gruppe forbrukere på Facebook for å beholde HaPå og beholde favorittpålegget sitt.
- Kjøpt av Kavli i 2009, og produksjonen flyttet til Bergen.

For ytterligere informasjon, kontakt;
 Lise Godfrey, Markedsdirektør, mob 974 09 704

Kavlikonsernet er et internasjonalt næringsmiddelselskap med produksjon i Norge, Sverige, Danmark, England og Skottland. Konsernet har 800 ansatte og driftsinntekter på 2,5 milliarder kroner. Kavli-konsernet er 100 prosent eid av Kavlifondet, og alt overskudd fra konsernet blir enten reinvestert i selskapet eller delt ut til prosjekter innenfor humanitær virksomhet, forskning og kultur.