Kavli kjøper finsk vegetarsuksess

Pressemelding   •   mar 06, 2019 07:47 CET

– Vi har en offensiv vekststrategi, og det er derfor spesielt viktig for oss å investere i matvarekategorier vi ser er i rask utvikling, sier konsernsjef Erik Volden i Kavli.

Det norskeide næringsmiddelkonsernet Kavli forsterker sin satsing på plantebaserte matvarer og kjøper det finske selskapet Verso Food. Selskapet har på kort tid etablert seg som markedsleder i Finland under merkevaren Härkis, med produkter basert på bondebønnen – også kjent som «favabønnen».

Trapper opp satsingen

Konsernet startet så smått satsingen på plantebaserte produkter allerede i 2013. Da kjøpte de en annen finsk aktør, Planti, som produserer drikke, yoghurt og matlagingsprodukter laget av havre og soya. Merket er blant de ledende innenfor sine markedssegmenter i både Finland og Sverige.

– Oppkjøpet av Verso Food signaliserer en opptrapping av Kavlis investeringer på dette området. Stadig flere ønsker å spise mindre kjøtt og mer frukt og grønt. Det er ikke lenger bare vegetarianere som er på jakt etter plantebaserte alternativer til kjøtt, men også mange andre som ønsker å legge om kostholdet sitt, sier Volden.

Investerer i plantebaserte matvarer

Verso ble grunnlagt i 2010, og har utviklet en egen patentert teknologi basert på bondebønnen (favabønnen) for å produsere vegetariske matretter som kan erstatte blant annet kjøttdeig, andre kjøttprodukter og kylling. I motsetning til soyabønner og mykoprotein, dyrkes bondebønner lokalt i Norden, noe som gir korte transportavstander og god tilgjengelighet.

– Verso Food inngår også i vår langsiktige strategi om å investere mer i plantebaserte kategorier, både ut fra et forbruker- og bærekraftperspektiv. Dette var også viktig da vi i 2013 tok over Planti, sier Volden.

– Et vekstselskap trenger en eier som er villig til å investere for langsiktig vekst. Derfor er vi veldig glade for at Kavli blir vår nye eier, et selskap som gjennom sin eierform og sin strategi er svært langsiktige, sier Leena Saarinen, styreleder i Verso Foods.

Lanserer i Sverige

Verso Food har sitt sete i Helsinki i Finland, og har siden oppstarten vokst raskt på det finske markedet. Selskapet har 17 ansatte og omsatte for drøyt 6 millioner euro i 2018. Et nytt produksjonsanlegg i Kauhava blir innviet våren 2019.

Verso Food har fra starten av hatt en ambisjon om å vokse globalt, og har allerede etablert avtaler om salg i flere andre markeder.

Merkevaren Härkis har på kort tid etablert seg som markedsleder i Finland

– Vi skal investere i og videreutvikle Verso, som vi mener har et betydelig potensial langt utenfor Finlands grenser. Vi regner med å lansere flere av selskapets produkter i Sverige allerede i 2019, sier Volden.

Kavlikonsernet omsatte for over 3,5 milliarder kroner i 2018. Konsernet har over 850 ansatte og virksomhet i Norge, Sverige, Finland og Storbritannia. I Norge er Kavli mest kjent som eiere av O. Kavli og Q-Meieriene. Virksomheten er eid av det norske Kavlifondet, som bruker utbyttet til å støtte allmennyttige formål.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Erik Volden, konsernsjef i Kavli Holding, telefon 476 02 200

Kavli er et næringsmiddelfirma med en lang og stolt historie! Kavlikonsernet er eid av den veldedige stiftelsen Kavlifondet. Overskuddet vårt går til Kavlifondet, som igjen deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid. Virksomheten i Norge består av O. Kavli i Bergen og Q-Meieriene på Jæren og i Gausdal. Kavli lager smøreost, skivet ost, kaviar, HaPå og mange andre gode produkter som du finner i dagligvarebutikken.