Kavli med svensk oppkjøp

Kavli med svensk oppkjøp

Kavlikonsernet kjøper det svenske dagligvareselskapet Druvan AB, og utvider dermed sin virksomhet på det svenske markedet betydelig. Druvan har i dag 90 ansatte og omsetter for vel 200 millioner svenske kroner.

Kavlikonsernet omfatter selskaper i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Storbritannia som produserer næringsmidler til mer enn 20 land. Konsernet passerte for første gang over to milliarder nok i omsetning i 2010, og konsernsjef Erik Volden har signalisert ytterligere vekst gjennom oppkjøp.

– Druvan var vårt førstevalg for oppkjøp i Sverige. Vi er spesielt på jakt etter selskaper som allerede står sterkt lokalt, både i kraft av gode merkevarer og godt utviklet produksjonskapasitet, sier Volden.

Med oppkjøpet blir Kavli nå 50 prosent større på det svenske markedet og får en samlet omsetning på drøye 600 msek. I tillegg til smøreostene, har Kavli i Sverige hatt stor suksess med dressinger og majoneser. Druvan produserer sennep, sauser, dressinger, rapsolje og eddik og importerer blant annet ulike typer korn og syltede grønnsaker. Produksjonen vil fortsatt skje på eksisterende anlegg i Eslöv.

– I likhet med vår øvrige svenske virksomhet, har Druvan lange tradisjoner i svensk dagligvare, og selskapet har opparbeidet seg et godt omdømme blant kunder og forbrukere, sier Volden.

Både Kavli og Druvan har en over hundre år lang historie, og begge selskapene er eid av allmennyttige fond. Frem til nå har Druvan vært eid av Dr P Håkanssons stiftelse, mens Kavli er eid av Kavlifondet.

– Med et slikt felles utgangspunkt er vi ikke bare en forretningsmessig god match, vi er begge også tuftet på de samme verdiene, sier Volden.

– Vår vurdering er at Kavli har bedre forutsetninger for å kunne styrke og utvikle Druvan langsiktig. Samtidig får stiftelsen betydelig større ressurser til å fremme sine formål innen medisinsk forskning, sier Paul Histrup, styreleder i Dr P Håkanssons stiftelse.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Erik Volden, konsernsjef, Kavlikonsernet, telefon + 47 47 60 22 00.

Paul Histrup, styreleder, Dr P Håkanssons stiftelse + 46 76 89 48 870

Emner

Kavli er et næringsmiddelfirma med en lang og stolt historie! Kavlikonsernet er eid av den veldedige stiftelsen Kavlifondet. Overskuddet vårt går til Kavlifondet, som igjen deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid. Virksomheten i Norge består av O. Kavli i Bergen og Q-Meieriene på Jæren og i Gausdal. Kavli lager smøreost, skivet ost, kaviar, HaPå og mange andre gode produkter som du finner i dagligvarebutikken.