Banebrytende hybridsatsning fra Lextor Marin AS og KGK Norge AS

Pressemelding   •   feb 15, 2016 16:18 CET

KGK Norge AS har nå inngått kontrakt på første levering av twininstallasjon-hybridanlegg på arbeidsbåt i Norge med Lextor Marin AS. Dette er banebrytende satsning for denne bransjen hvor forurensing rundt oppdrettsanlegg og fjorder er et stort tema.

Båten, en såkalt trimaran, er nå under prosjektering hos Lextor AS og skal stå ferdig i tidlig juni 2016. Dette blir aller første arbeidsbåt i sitt slag som kan by på null utslipp og helt ren luft for mannskapet ombord når de jobber på dekk og miljøet rundt.

Dieselmotoren er fortsatt med for effektivt å forflytte mannskap og utstyr til og fra arbeidsområdet, men bruker fullelektrisk ved lave hastigheter og jobbing på dekk med kraner og utstyr. Eldrift vil også kunne brukes ved havnekjøring, noe som kan hjelpe til med den forurensingsutfordringen kystbyene våre har pr i dag.

Aasmund Torvik, daglig leder for Lextor Marin AS, sier at disse stabile trimaranene er konstruert til alle typer oppdrag rundt kysten og kan tilpasses den enkelte kundes behov med tanke på utstyrsnivå, og det er spesielt stort fremskritt å kunne også tilby denne hybridvarianten. Å kunne tilby dette vil åpne en stor mulighet for de ulike operatørene i markedet mot en mye renere daglig drift som gagner både mannskap, økonomi og miljøet rundt. Dette bør være like interessant for glade sommerfylte sørlandsbyer med mye båttrafikk som harde, tøffe arbeidsdager rundt fiskemærene i regn og vind.

For KGK Norge AS er dette et skritt i riktig retning for å imøtekomme de nye sterke utslippskravene vi opplever i dag. Det er en stor stolthet og glede for KGK Norge AS, sammen med Lextor Marin AS, å være en av de første i Norge til å tilby denne fremdriftsløsningen til fisk- og havbruksnæringen, båtbyggere og andre nytteområder.
KGK Norge AS, som er distributør av Transfluidprodukter i Norge, tilbyr komplette hybridløsninger til de fleste typer båter inntil 1100 kW dieselmotorer, kombinert med elektrisk fremdriftseffekt fra 8 til 300 kW.

KGK er distributør for verdens ledende produsenter av tekniske høykvalitets produkter innen bil- og maritim sektor. KGK er en familiebedrift med 60 år i bransjen og har 933 ansatte. Konsernet opererer i Sverige, Norge, Finland, Estland, Latvia og Litauen med en omsetning på ca. tre milliarder svenske kroner. KGK er markedsleder i Norden og representerer over 100 merker som Hella, ZF, Dräger, NGK, VDO, Webasto, Thule, Zirkona og Suzuki. Mer informasjon om KGK produkter er tilgjengelig på nettstedet:www.kgk.no

Kommentarer (0)