Spar opptil 8% av ditt drivstofforbruk

Ecosense Trailer Assist er en oppgraderingspakke til eksisterende takspoilere på lastebiler. Systemet justerer automatisk høyden på spoileren til en aerodynamisk optimal høyde, uten at føreren behøver å gjøre noe. Dermed minsker luftmotstanden, noe som igjen gjør at drivstofforbruk og utslipp går ned.

Ecosense Trailer Assist har et veldig stort potensiale til å hjelpe transportselskaper å minske drivstoffkostnader og sine utslipp. Ecosense Trailer Assist er ikke bare beregnet til trekkvogner, men også krokbiler som kjører containere og vekselflak med forskjellig høyde og på tømmerbiler kan den minske drivstofforbruket med en riktig justert takspoiler.

- Gjennom vårt partnerskap med KGK er Ecosense Trailer Assist nå tilgjengelig på hele det norske og svenske markedet. Og i nær fremtid sikter vi på hele Europa, sier Stefan Strömstedt, salgssjef hos Rumblestrip AB som har utviklet Ecosense Trailer Assist.

Da Bengts Åkeri i Örebro monterte Ecosense Trailer Assist på takspoileren på en av sine trekkvogner, så reduserte de drivstofforbruket med hele 6 prosent. I tillegg til lavere drivstoffkostnader innebærer det også lavere karbondioksidutslipp. Doble besparinger som skjer automatisk, uten at føreren behøver å blandes inn.

- Jeg var først litt skeptisk til installasjonen på denne bilen. For det første er det en bil med liten takspoiler, for det andre trodde vi ikke at bilen hadde ulik trallehøyde spesielt ofte. Men en reduksjon i drivstofforbruket på seks prosent taler for seg selv. Umiddelbart tror jeg at vi har biler i drift som kan spare enda mer drivstoff, sier Håkan Johansson i Bengts Åkeri AB.

Som ett av flere selskap som har felttestet systemet har Bengts Åkeri montert Ecosense Trailer Assist på en Volvo FH Globetrotter XL trekkvogn. Den bytter daglig mellom en trailer på 4 meter, og en på 4,2 meter.

- Da Rumblestrip foreslo at vi skulle teste Ecosense Trailer Assist på denne bilen (Volvo FH Globetrotter XL trekkvogn) var jeg som sagt skeptisk. Samtidig vet jeg jo av erfaring at luftmotstand påvirker forbruket av drivstoff. At det ble så bra resultat viser at dette fungerer. Neste steg blir å sjekke hvor mange flere av våre lastebiler som kan spare drivstoff med Ecosense Trailer Assist, avslutter Håkan Johansson.

• trekkvogn
  • transport
  • aerodynamikk
  • ehandel