Tydelige retningslinjer gir økt trygghet ved innføring av alkolås

422 norske kommuner, 18 fylkeskommuner, regjering, departementer og offentlige etater har et fellestrekk: de er samlet sett blant landets største arbeidsgivere og har store bilparker. Men hvordan skal man legge opp klare og tydelige retningslinjer ved innføring av alkolås?

– Vi har nå fått et lovverk for å sikre innmontering og bruk av alkolås og det vil nok ytterligere bli utviklet til å omfatte flere områder enn bare busser og minibusser som brukes i persontransport mot vederlag i årene fremover. Nå er det viktig at vi sikrer at de ansatte er godt involvert i bruken og innføringen av alkolås, sier Christian Salvesen som er produktansvarlig for Dräger alkolås hos KGK Norge.

Å bruke alkolås som et element i et kvalitetssikringssystem vil kunne forbedre arbeidsmiljøet i bedrifter og organisasjoner.

– Som arbeidsgiver eller annen ansvarlig person, er det viktig å utarbeide rutiner for hva man skal gjøre dersom en fører blåser positivt for promille. Viktige spørsmål arbeidsgiver må stille seg er: Skal resultatet kobles til virksomhetens alkoholpolicy, eller skal alkolåsen bare brukes som en ren startsperre, sier generalsekretær i MA – Rusfri Trafikk Elisabeth Fjellvang Kristoffersen.

Gode rutiner er viktig

En beslutning om bruk av alkolås vil kreve innsatsvilje og tålmodighet fra ledelsen. Bruken må integreres i alle virksomhetens deler, f.eks. må alle kjøretøyer utstyres med alkolås, ikke bare de tyngre kjøretøyene. MA – Rusfri Trafikk har fire enkle grep for innføring av alkolås: Beslutning og forankring, politikk og målsetning, handlingsplan og tiltak samt kontroll og evaluering.

– Alkolås gjør dessuten at man kan være sikrere på å nå sitt transportmål uten at uhell skjer. Dette gjelder alle som ferdes på veien, både tilbydere av transporttjenester og vanlige trafikanter, sier Elisabeth Fjellvang Kristoffersen.

Å handle proaktivt, i tillegg til å være tilstede med klare rutiner hvis en opplever vanskelige situasjoner, er også en nødvendighet.

- ­Akan kompetansesenter har utviklet gode systemer for å forhindre og tidlig gripe fatt i risikofylt bruk av rusmidler, medikamenter og spill. Vi ønsker å bidra til bevissthet, holdninger, trygghet og ivaretakelse. Vi har utviklet appen «Akan på 1-2-3» som gir konkrete svar når en leder står i en vanskelig situasjon, som at en ansatt ikke får startet bussen fordi alkolåsen slår ut, sier Annette Paul, seniorrådgiver i Akan kompetansesenter.

Akan kompetansesenter har også laget en egen brosjyre «Alkolås for bedrifter på 1-2-3»
spesielt beregnet på transportbransjen og kan bistå med utarbeidelse av rusmiddelpolicyer.

- I kort tekst gir brosjyren blant annet informasjon om hvordan følge opp enkeltpersoner med tanke på endring. En individuell Akan-avtale er et viktig virkemiddel for å hindre frafall i arbeidslivet, sier Annette Paul.

• retningslinjer
  • taxi
  • minibuss
  • fylkeskommune
  • kommune
  • kvalitetssikring
  • vederlag
  • transport

Fakta om KGK Norge

KGK er distributør for verdens ledende produsenter av tekniske høykvalitets produkter innen bil- og maritim sektor. KGK er en familiebedrift med over 70 år i bransjen og har 950 ansatte. Konsernet opererer i Sverige, Norge, Finland, Estland, Latvia og Litauen med en omsetning på ca. tre milliarder svenske kroner. KGK er markedsleder i Norden og representerer over 100 merker som blant annet ZF, Calix, Castrol, Dräger, NGK med flere. Mer informasjon om KGK produkter er tilgjengelig på nettstedet: www.kgk.no

Fakta om MA – Rusfri Trafikk

MA - Rusfri Trafikk er en uavhengig organisasjon som arbeider for å hindre at du møter en ruspåvirket sjåfør i trafikken. Langsiktig mål er at ingen skal dø eller bli skadet som følge av ruspåvirket kjøring. 21 prosent av alle dødsfall i trafikken skyldes ruspåvirkning. Alle som ønsker det, kan bli medlemmer i MA – Rusfri Trafikk. Kontaktperson i MA – Rusfri Trafikk: Elisabeth Fjellvang Kristoffersen, generalsekretær, mobil 926 43 804 og e-post: elisabeth@marusfritrafikk.no.

Fakta om Akan kompetansesenter

Akan kompetansesenter er en uavhengig, ideell organisasjon som ble etablert i 1963 og er et trepartssamarbeid mellom partene i arbeidslivet. (Næringslivets hovedorganisasjon (NHO, Landsorganisasjonen i Norge (LO) og staten). Akans hovedoppgave er å støtte ledere og medarbeidere i å forebygge og håndtere rus og avhengighetsproblematikk. En viktig del av arbeidet er å hindre frafall i arbeidslivet. Akan kompetansesenter støtter små og store arbeidsplasser med å etablere gode systemer for å hindre og tidlig gripe fatt i risikofylt bruk av rusmidler, medikamenter og spill, samt tiltak som innebærer at de som har behov tilbys hjelp så tidlig som mulig. Kontaktperson i Akan kompetansesenter: Annette Paul, mobil 936 95 125 og e-post: annette.paul@akan.no.