Kia Ceed får fem stjerner i Euro NCAP.

Pressemelding   •   jul 04, 2019 10:35 CEST

Alle variantene av Ceed oppnår 5 stjerner i Euro NCAP med sikkerhetssystem som leveres som standard i Norge.

Hele Kia Ceed-rangen får 5 stjerner i kollisjonstesten Euro NCAP når bilen er utstyrt med sikkerhetspakken, Advanced Driver Assistance Pack (ADAP)*. I Norge har alle Ceed modeller dette som standard.

Kia har fire varianter av Ceed; kombi, stasjonsvogn, ProCeed shooting brake og en helt ny crossover, XCeed, som lanseres senere i år. Med den ekstra sikkerhetspakken som standard oppnår alle modeller høyeste rating med 5 stjerner. Resultatene er 88% beskyttelse for voksne passasjerer, 85% for barn, 68% for fotgjengersikkerhet og 73% for sikkerhets- og assistansesystemer.

“Ceed er en populær modell, og vi er veldig glade for at alle varianter får høyeste rating med 5 stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest. Sikkerhet er det aller viktigste”, sier Irene Solstad, Adm. Direktør for Kia hos Bertel O. Steen.

Sikkerhetssystemer
I Norge leveres alle Ceed modeller som standard med den ekstra sikkerhetspakken, Advanced Driver Assistance Pack (ADAP). Dette inkluderer blant annet automatisk nødbremsesystem med fotgjengergjenkjenning som bruker radar, kamera og bremser for å forhindre kollisjon med andre kjøretøy og påkjørsel av fotgjengere. I tillegg tretthetsvarsel til fører, filholder og fjernlysassistent.

Annet tilgjengelig utstyr er adaptive cruise control, blindsonevarsel, kollisjonsvarsel for kryssende trafikk bak, parkeringgsassistanse og Lane Following Assist (LFA). Det er Kias nivå 2 på autonom kjøring, som kontrollerer akselerasjon, bremsing og styring. LFA virker fra 0-180 km/t, og benytter radar for å avdekke biler og veimerking. Bilen holdes i rett fil og i sikker avstand til biler foran.

Fire modeller i Ceed rangen
Kompaktklassen er det nest største segmentet i det europeiske bilmarkedet, og med hele fire modeller i Ceed-familien viser Kia sin bredde og ambisjon om å sate her. Ceed kombi, stasjonsvogn og ProCeed Shooting Brake er allerede i salg, mens den nye crossoveren XCeed lanseres senere i år. Alle modeller har Kias 7-års Garanti / 150.000 km.

*5 stjerner i Euro NCAP gjelder Ceed med Kias Advanced Driver Assistance Pack. Ceed modeller uten Advanced Driving Assistance Pack får fire stjerner. Alle Ceed i Norge har Advanced Driving Assistance Pack som standard.

Kia Motors Corporation ble etablert i 1944 og er Koreas eldste produsent av motordrevne kjøretøy. Kia produserer mer enn 3 millioner biler per år ved 14 produksjons- og samlefabrikker i fem land. Salg og service skjer gjennom et nettverk av importører og forhandlere i 180 land. Kia har i dag mer enn 51,000 ansatte og en årlig omsetning på nesten 47 milliarder US dollar.