Kia Niro, en ny hybrid crossover.

Pressemelding   •   feb 18, 2016 08:34 CET

Kia Niro er en helt ny hybridmodell fra Kia, som vises på bilmessen i Genève 1. Mars.

Kia Niro er bygget på Kias første dedikerte miljøplattform, og har en attraktiv crossover-design. Niro har en 1.6 liter bensinmotor, lithium-ion polymer batteripakke, 32 kW elektrisk motor og en sekstrinns dobbelclutch gearkasse. Samlet ytelse er på 141 hk, og det er ventet et CO2 utslipp på 89 g/km.

“Hybrid salget har mer enn doblet seg i Europa de siste 5 årene, og er ventet å stå for ca 700.000 biler innen 2020. Med Nye Kia Niro vil vi møte den voksende etterspørselen, og den vil hjelpe oss å nå vårt mål med 25% gjennomsnittlig bedre drivstofføkonomi i 2020 i forhold til 2014-nivå», sier Michael Cole, Chief Operating Officer, Kia Motors Europe.

I løpet av de neste fem årene vil Kia utvikle sin linje av miljøbiler fra dagens 4 til 11 modeller, og det starter med Kia Niro og Optima Plug-in Hybrid.

Sporty crossover design
Niro er en helt ny modell, men har familielikhet med de andre Kia-modellene. Designen er optimalisert for god aerodynamikk, og en forholdsvis lang akselavstand sikrer god innvendig plass. Størrelsesmessig ligger Niro mellom Sportage og cee’d med 4,355 mm lengde, 1,800 mm bredde og 1,535 mm høyde.

Avansert batteripakke
Batteripakken på 1.56 kWh med lithium-ion polymer batterier veier bare 33 kg, og er den letteste og mest effektive benyttet av Kia. Den har opptil 50% høyere energidensitet og 13% bedre energieffektivitet enn batteriene hos konkurrentene.

Batteriet er plassert under baksetet, og stjeler ingen plass fra bagasjerommet som er på 421 liter. Plattformen er designet til Niros hybride drivlinje, og gir kundene komfortabel kjøring, god styring og stabilitet. Bilen er høyreist, som gir god oversikt og sittestilling for fører.

Fra fjerde kvartal 2016 vil Niro også godkjennes med tilhengervekt opp til 1300 kg.

Infotainment med Kia Connected Services og Android Auto™
Navigasjonssystemet tilbyr Kia Connected Services med oppdatert kjøreorientert informasjon. Systemet driftes av TomTom, og tilkoblingsmuligheter inkluderer blant annet traffikkoppdateringer, varsel om fartskontroll, søk og værmelding. Annet tilgjengelig utstyr er blant annet trådløs mobillading, 360-graders kamera og Smart Parking Assist System (SPAS). I Europa vil systemet være gratis for kunden de første 7 årene etter bilens kjøp.

Niro vil være den første modellen fra Kia som får Android Auto™, utviklet mot Android telefoner. Systemet har stemmestyring som tillater fører å holde oppmerksomheten på veien til enhver tid. Niro kan også leveres med trådløs mobillader

Sikkerhet
Niro er utviklet for å kunne møtes de strengeste krav i kollisjonstester, og har et sterkt chassis med en rekke passive og aktive sikkerhetssystemer. Syv kollisjonsputer er standard, og tilgjengelig utstyr er blant annet; Adaptiv Smart Cruise Control, Automatisk nødbremsesystem, Filskiftvarsler, Lane Keeping Assist System, Blindsonevarsel og varsling for kryssende trafikk ved rygging ut av parkeringsplass.

Kommer for salg fra Q3 2016
Niro skal produseres på Kias fabrikk i Hwasung, Korea, og den kommer for salg fra august 2016.

Full pressemelding med tekniske spesifikasjoner vedlagt. (Word format)

Kia Motors Corporation (www.kia.com) ble etablert i 1944 og er Koreas eldste produsent av motordrevne kjøretøy. Kia produserer mer enn 3 millioner biler per år ved 10 produksjons- og samlefabrikker i fem land. Salg og service skjer gjennom et nettverk av importører og forhandlere i 180 land. Kia har i dag mer enn 50,000 ansatte og en årlig omsetning på nesten 44 milliarder US dollar.