Kia Niro setter Guinness rekord for lavt forbruk.

Pressemelding   •   des 16, 2016 10:51 CET

Robert Winger (venstre) og Wayne Gerdes (høyre) satt Guinness rekord ved å kjøre Kia Niro fra Los Angeles til New York.

Kia Niro fikk i dag Guinness World Record® ved ankomst New York City Hall, på Manhattan New York. Rekorden ble satt for laveste drivstofforbruk for en hybrid ved å kjøre USA fra kyst til kyst. Forbruket var på 3,7 l/100km (76.6 mpg).

Det var Wayne Gerdes fra Carlsbad i California, og Robert Winger fra Williamsburg i Virginia, som kjørte Niro fra Los Angeles til New York, en strekning på totalt 5979 km. (3,715.4 miles). På turen brukte de totalt 183,9 ltr. bensin (48.5 gallons). Bilen ble ikke endret eller modifisert på noen måte for turen.

Kia Niro ble lansert i august 2016, og har blitt en av Kias bestselgere i Norge. Niro var første crossover i hybrid-segmentet, og tøff design, mye utstyr, hybrid teknologi og 7-års garanti har vist seg å være populært blant norske kunder. Når man i tillegg har mulighet til å montere hengerfeste er dette en modell som passer det norske markedet bra.

Kia Motors Corporation ble etablert i 1944 og er Koreas eldste produsent av motordrevne kjøretøy. Kia produserer mer enn 3 millioner biler per år ved 14 produksjons- og samlefabrikker i fem land. Salg og service skjer gjennom et nettverk av importører og forhandlere i 180 land. Kia har i dag mer enn 50,000 ansatte og en årlig omsetning på nesten 44 milliarder US dollar.