​Kia vinner designpriser i iF Awards

Pressemelding   •   feb 04, 2019 10:51 CET

Alle de tre versjonene av nye Kia Ceed vinner priser i designkonkurransen iF Awards.

Kia vinner tre priser for helt nye Ceed i den prestisjefulle designkonkurransen iF Award. Kia vant sin første iF Award i 2010, og har totalt vunnet 18 iF Award for sitt bildesign. Også i 2017 og 2018 vant Kia tre priser i kategorien "Produkt".

Tre versjoner av nye Kia Ceed
Tredje generasjon Ceed er lansert både som kombi, stasjonsvogn samt en helt ny "Shooting Brake". Kia er første mainstreammerke med en slik modell.

Designen karakteriseres av sterke rette linjer, og henter inspirasjon fra sportssedanen Stinger. Ceed stasjonsvogn er en plassmester med bagasjerom på hele 625 liter, større enn det mange biler i klassen over har. ProCeed har en mer sporty design, men er samtidig praktisk med stort bagasjerom og seter som kan deles 40:20:40. Nye Ceed er utstyrt med det siste innen sikkerhetsteknologi, og har autonom kjøring på nivå 2.

Ceed er en europeisk modell som er designet på Kias designsenter i Frankfurt, utviklet på forsknings og utviklingssenteret i Rüsselsheim, og produsert på Kias fabrikk i Slovakia. Navnet understreker dette:Community of Europe, with European Design.

Over 6000 innleverte arbeider fra 50 land.
iF Design Award ble etablert i 1953, og er en av verdens mest prestisjefulle designkonkurranser. Den arrangeres av iF International Forum Design GmbH i Hannover. Til årets konkurranse deltok firmaer fra 50 land, og 6.400 bidrag ble vurdert av en internasjonal jury bestående av 67 designeksperter. Det er 7 kategorier;  produkt, kommunikasjon og emballasjedesign, Service Design/UX, arkitektur, interiørdesign og profesjonelle konsept.

Kia Motors Corporation ble etablert i 1944 og er Koreas eldste produsent av motordrevne kjøretøy. Kia produserer mer enn 3 millioner biler per år ved 14 produksjons- og samlefabrikker i fem land. Salg og service skjer gjennom et nettverk av importører og forhandlere i 180 land. Kia har i dag mer enn 51,000 ansatte og en årlig omsetning på nesten 47 milliarder US dollar.