​Konseptbilen Kia Telluride med 3D print og avansert teknologi.

Pressemelding   •   jan 11, 2016 23:26 CET

Kia Telluride er en elegant og sofistikert SUV som kombinerer avansert teknologi, robust design og funksjonalitet. Konseptbilen tar Kias designspråk i en ny retning, og viser en potensiell fremtidig premium SUV fra Kia. Telluride vises for første gang på North American International Auto Show, NAIAS, i Detroit.

Konseptbilen Telluride er en elegant syv-seters SUV, med avansert teknologi og helserelatert elektronikk. Den er bygget på en eksisterende plattform, og viser en mulig fremtidig premium SUV fra Kia, plassert over dagens Sorento.

Telluride er en plug-in hybrid med firehjulstrekk, og drivlinjen består av en 3.5-liters bensinmotor og en kraftig elektrisk motor som kombinert gir 400 HK.

Konseptbilen har unik teknologi som Light Emitted Rejuvenation (LER) system; et terapautisk lys mot jetlag, som også vil gi passasjerene mer energi. En annen teknologi som introduseres er “Swipe Command»; her kan passasjerene enkelt velge ønsket kanal eller medie ved å svinge hånden over midtkonsollen i baksetet. Trådløse hodetelefoner lades når de lagres i midtkonsollen, og i front er det trådløs lading for mobiltelefon. Det er brukt 3D-printede komponenter både i dashbord, dørpaneler og ratt.

Det er ingen foreløpige planer om å sette konseptbilen i produksjon, men utseendet kan gi oss et hint om Kias designretning videre. Kia har gjentatte ganger levert produksjonsklare modeller basert på tidligere konseptbiler.