Premiere for Kia Optima Plug-in Hybrid

Pressemelding   •   feb 18, 2016 09:12 CET

Helt nye Optima blir første Plug-in Hybrid fra Kia, og vises på Geneva Motor Show 1. Mars. Bilen kommer for salg høsten 2016. Den nye Optima Plug-in Hybrid har bedre batterikapasitet enn tidligere Hybrid-versjoner, med elektrisk rekkevidde opp til 54 kilometer. Bilen har fått flere visuelle endringer som skiller den fra de andre Optima-versjonene, og samtidig bedre aerodynamiske egenskaper.

“Hybrid salget har mer enn doblet seg i Europa de siste 5 årene, og er ventet å stå for ca 700.000 biler innen 2020. Med Nye Kia Niro vil vi møte den voksende etterspørselen, og den vil hjelpe oss å nå vårt mål med 25% gjennomsnittlig bedre drivstofføkonomi i 2020 i forhold til 2014-nivå», sier Michael Cole, Chief Operating Officer, Kia Motors Europe.

54 kilometer elektrisk rekkevidde
Lithium-polymer batteripakken er på 9.8 kWh, og den elektrisk motoren på 50 kW. Dette gir en rekkevidde på opp til 54 km. Sammen med Kias effektive 2.0 liter bensinmotor har bilen en total ytelse på 205 hk. CO2 utslipp er ventet å komme ned til 37 g/km.

Bagasjerommet er på 307 liter, og batteriet ligger bak baksetet og under hjulbrønnen. Ladeporten sitter foran døren på førersiden.

Innvendig har Optima Plug-in Hybrid et nytt instrumentpanel som viser nøkkelinformasjon som batteriets ladestatus, kjørestil og hvor fører kan kjøre mer effektivt.

Android Auto™ og Apple CarPlay™
Optima Plug-in Hybrid er utstyrt med Kias nyeste navigasjon, og menyer som bl.a. viser bilens elektriske rekkevidde samt nærliggende ladestasjoner.

Optima Plug-in Hybrid vil være av de første modeller fra Kia som får Android Auto™, utviklet mot Android telefoner, og Apple CarPlay™ for iPhone. Begge systemer har stemmestyring som tillater fører å holde oppmerksomheten på veien til enhver tid.

Navigasjonssystemet tilbyr Kia Connected Services med oppdatert kjøreorientert informasjon. Systemet driftes av TomTom, og tilkoblingsmuligheter inkluderer blant annet traffikkoppdateringer, varsel om fartskontroll, søk og værmelding. Annet tilgjengelig utstyr er blant annet trådløs mobillading, 360-graders kamera og Smart Parking Assist System (SPAS). I Europa vil systemet være gratis for kunden de første 7 årene etter bilens kjøp.

Sikkerhet
Optima Plug-in Hybrid har et lett og sterkt chassis, og leveres med en rekke aktive og passive sikkerhetssystemer. Optima Plug-in Hybrid kan leveres med utstyr som blant annet: Adaptiv Smart Cruise Control, Automatisk nødbremsesystem, Lane Keeping Assist System, Fjernlysassistent, Skiltleser, Blindsonevarsel og varsling for kryssende trafikk ved rygging ut av parkeringsplass.

Full pressemelding med tekniske spesifikasjoner vedlagt (Word format)

Kia Motors Corporation (www.kia.com) ble etablert i 1944 og er Koreas eldste produsent av motordrevne kjøretøy. Kia produserer mer enn 3 millioner biler per år ved 10 produksjons- og samlefabrikker i fem land. Salg og service skjer gjennom et nettverk av importører og forhandlere i 180 land. Kia har i dag mer enn 50,000 ansatte og en årlig omsetning på nesten 44 milliarder US dollar.