Toppår for Kia i Europa

Pressemelding   •   jan 24, 2017 16:37 CET

Kia Sportage produsert på Kias fabrikk i Zilina, Slovakia.

Kia Motors Europe hadde i 2016 sitt beste salgsår noensinne med en vekst på 13,1 % sammenlignet med 2015. Hele 435.316 biler ble solgt, og markedsandelen er nå på 2,9 % i følge de siste tall fra ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association)*. Kia har økt salget i Europa hvert år siden 2008.

“Rekordsalget i 2016 er takket være godt salg både av de etablerte modellene, samt de nye modellene som ble introdusert som Sportage, hybriden Niro og flere utgaver av Optima. For 2017 har vi et ambisiøst mål på 460.000 solgte biler i Europa, og flere nye modeller som helt nye Rio og Picanto, såvel som den nye sports sedanen Stinger, vil hjelpe oss å realisere dette", sier Michael Cole, Chief Operating Officer, Kia Motors Europe.

31,7 % salgsøkning på Sportage
Introduksjonen av helt nye Sportage i februar 2016 ble en suksess, og den ble raskt Kias bestselgende modell i Europa; det ble solgt 138.734 Sportage, en økning på 31,7 % målt mot 2015. I august ble den hybride crossoveren Niro lansert, og litt senere Optima plug-in hybrid (sedan), samt Optima stasjonsvogn.

Økt produksjon på Kias fabrikk i Slovakia
Biler produsert på Kias fabrikk i Zilina, Slovakia, står nå for 55,7 % av salget i Europa. I 2016 ble det her produsert 612.900 motorer og 339.500 biler. I løpet av året vil Kia investere ytterligere 130 millioner euro i anlegget som forberedelser for nye modeller I fremtiden.

*EU og EFTA land

Kia Motors Corporation ble etablert i 1944 og er Koreas eldste produsent av motordrevne kjøretøy. Kia produserer mer enn 3 millioner biler per år ved 14 produksjons- og samlefabrikker i fem land. Salg og service skjer gjennom et nettverk av importører og forhandlere i 180 land. Kia har i dag mer enn 50,000 ansatte og en årlig omsetning på nesten 44 milliarder US dollar.