En pinne for havet

Pressemelding   •   nov 14, 2016 21:30 CET

Hvert år havner 36 000 tonn avfall på norske strender og havbunnene langs kysten, og i 2050 mener forskerne det vil være mer mikroplast i havet enn fisk. KIWIs nye bomullspinner laget av papir er et viktig steg i retning av å redusere miljøproblemet.

– Forsøpling av havet er et stort samfunnsproblem. Bomullspinner i plast er noe veldig mange nordmenn bruker, og som ofte ender opp feil sted. Vi er derfor glade for å kunne tilby kundene dette nye og mer miljøvennlige produktet, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Naturvernforbundet: – Fantastisk nyhet

10 millioner tonn søppel havner i havet årlig. I Norge alene havner 36 000 tonn søppel langs kysten, og bare i Nordsjøen finnes 600 000 tonn plast på havbunnen

– Våre nye bomullspinner løser selvsagt ikke hele problemet, men de er et viktig skritt i riktig retning, mener Bjørkøy.

Per-Erik Schulze, fagrådgiver i Naturvernforbundet, mener produktet er en god nyhet.

– Bomullspinner i papir fremfor plast er en fantastisk god nyhet fra KIWI og NorgesGruppen sett med naturvern- og strandrydderøyne, og noe mange langs kysten er opptatt av, sier han.

Gjennombrudd

Schulze viser til at det har vært problemer med bomullspinner av plast.

– I og med at kommunale renseanlegg ikke klarer å fange opp bomullspinner som havner i avløpet, har det eksplodert med bomullspinner på strendene de siste årene. At et slikt storvolum forbrukerprodukt skifter fra ikke-nedbrytbar plast til papir er dermed et enkelt, men viktig gjennombrudd for å begrense marin forsøpling.

For mer informasjon om marin forsøpling og mikroplast, vennligst se følgende sider:

Naturvernforbundets landsingsside om marin forsøpling

Naturvernforbundets landingsside om mikroplast

Naturvernfobundets Facebook side om «Marin Forsøpling»

Eller ta kontakt med:

Per-Erik Schulze, Fagrådgiver Naturvernforbundet

+47 418 56 697 / pes@naturvernforbundet.no

Kristine Aakvaag Arvin, Kommunikasjonssjef KIWI

+47 988 44 830 / kristine.arvin@kiwi.no

KIWI minipris er en av landets mest ekspansive dagligvarekjeder, og i 2015 åpnet vi 38 nye butikker. Vi er Norges største kjede i antall butikker, med 646 butikker over hele landet. I 2015 hadde vi en samlet omsetning på over 30 milliarder kroner. KIWI minipris er med i NorgesGruppen, som er Norges største dagligvaregruppering.

Kommentarer (2)

Det er supert! Men da forventer jeg at KIWI ikke tilbyr bomullspinner i plast ved siden av til en rimeligere pris. Skal en gjøre noe med dette, må det gjøres fullt og helt., siden kundene ofte er idioter.

- Stein Brohjem - 15-11-2016 13:12 CET

Viktig poeng over her Stein! Kristine Aakvaag Arvin, kan du bekrefte at dere også faser ut de billige, konvensjonelle produktene?

- Christoffer Naustdal Hjelm - 16-11-2016 06:12 CET