​KIWI sprenger alle rekorder

KIWI satte ny månedsrekord med en markedsandel på 19,7 prosent i januar. I uke 4 økte markedsandelen med 1,9 prosentpoeng, og KIWI passerte 20-tallet for første gang.

- 20,2 prosent markedsandel i uke fire var en stor og viktig milepæl for oss. Vi hadde et mål om 20 prosent markedsandel i 2017, men det ser ut til at vi kan nå målet allerede i år, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy, og legger til at KIWIs langsiktige mål er bli Norges ledende dagligvarekjede.

Vekstvinner i 2015
KIWIs sammenlignbare omsetning økte med 5,05 prosent i 2015, mens resten av markedet vokste med 3 prosent. KIWIs totalvekst var på 9,38 prosent. Bjørkøy tror utviklingen skyldes flere faktorer:
- Vi har investert én milliard kroner i å oppgradere butikkene til «Nye KIWI», som er mer moderne butikker med mer plass til frukt, grønnsaker og middag. Vi har jobbet knallhardt med prisene det siste året, og kundenes prisoppfatning er styrket. Også har vi selvfølgelig Norges flotteste og flinkeste butikksjefer og –medarbeidere, sier han.

11,35 prosent sammenlignbar vekst
KIWIs fart fra 2015 har fortsatt inn i det nye året. I januar satte KIWI ny månedsrekord i markedsandel med 19,7 prosent, og i samme måned vokste den sammenlignbare omsetningen med 7,8 prosent.
- Heldigvis ser det ut til at veksten bare fortsetter i februar. I uke fem hadde vi en sammenligbar vekst på 11,35 prosent, sier han fornøyd.
En måned har gått siden KIWI lanserte fordelsprogrammet KIWI PLUSS. Det har resultert i over 20 prosent vekst i salg av frukt og grønnsaker. Så langt har 450.000 nordmenn meldt seg inn i KIWI PLUSS.

KIWI minipris er en av landets mest ekspansive dagligvarekjeder, og i 2015 åpnet vi 38 nye butikker. Vi er Norges største kjede i antall butikker, med 630 butikker over hele landet. I 2015 hadde vi en samlet omsetning på rundt 28 milliarder kroner. KIWI minipris er med i NorgesGruppen, som er Norges største dagligvaregruppering.