​Norsk el-sjøfly utvikles for internasjonalt marked

Nyhet   •   sep 23, 2019 06:15 CEST

Nordic Seaplanes og Equator Aircraft vil utvikle el-sjøfly for passasjertransport.

Norske Equator Aircraft har inngått  et samarbeid med danske Nordic Seaplanes om å utvikle neste generasjons sjøfly.

Danske Nordic Seaplanes opererer kommersielle sjøflyruter mellom København og Aarhus. Sammen med Equator Aircraft skal de videreutvikle dagens toseters prototype til en fireseters versjon, for kommersielle oppdrag.

Elektrifisering av luftfarten er snart en realitet. I lokalene på Kjeller flyplass ved Lillestrøm utvikler Equator Aircraft verdens første elektriske sjøfly.

Selskapet har i år gjennomført de første testene av prototypen. Se video fra første flight her

Fremtiden er elektrisk

Nordic Seaplanes-direktøren håper samarbeidet med Equator vil skape grunnlaget for å lage elfly for passasjertransport i større skala.

- Sightseeing er et stort marked. Det er mange byer i verden med nærhet til vann, der el-sjøfly kan være løsningen for å erstatte helikoptre og andre mindre tradisjonelle fly. Det er et veldig godt marked, i dag tjener vi faktisk tjener mer på våre sightseeingturer enn på ruteflyvningene mellom København og Aarhus, sier Lasse Rungholm, administrerende direktør i Nordic Seaplanes, i en pressemelding fra selskapet.

- Fremtiden er elektrisk, og vi ønsker å være med helt fremme. Derfor har vi inngått et samarbeid med Equator der vi vil bidra med vår erfaring som sjøflyoperatør. Vi er meget interessert i denne teknologien og har en plan om å operere en flåte av elektriske sjøfly, så snart de blir tilgjengelige, sier Rungholm, i pressemeldingen.

Tomas Brødreskift, CEO i Equator Aircraft, er svært fornøyd med samarbeidet.

Skalering mot større modeller

Nordic Seaplanes er en av de ledende operatørene av sjøfly i vår del av verden. Gjennom dette samarbeidet vil vi legge grunnlaget for oppskaleringen av våre fartøy, sier Brødreskift.

Han beskriver veien fra dagens toseters prototype til 19-seters elektrisk fartøy som en ambisiøs og realistisk mulighet. Med støtte fra Kjeller Innovasjons inkubatorprogram jobber Equator Aircraft nå med skalering av teknologien.

- Basert på Equator Aircrafts  solide erfaring med utvikling og testing av den elektriske toseteren, legger vi nå opp et løp for å bygge større modeller som kan fly kommersielle ruter i fremtiden, sier Jørgen Veiby, forretningsutvikler i Kjeller Innovasjon.

Saken ble først omtalt hos danske check-in.dk

For mer informasjon om samarbeidet, kontakt:

Tomas Brødreskift, CEO, Equator Aircraft AS
tlf: 97039469