Drive for life etableras i Sverige

Pressemelding   •   jun 07, 2018 07:30 CEST

På Järvaveckans invigningsdag lör den 9 juni lanserar Drive for life sin verksamhet i Sverige. Genom sitt framgångsrika arbete med att bryta utanförskap bidrar Drive for life till att många riskutsatta barn och unga får en ny chans i livet samtidigt som stora samhällsekonomiska vinster skapas.

– Efter 9 år med tydliga resultat i Norge är vi redo att ta nästa steg och etablera vårt koncept i Sverige. Det känns oerhört spännande att vi nu får möjlighet att påverka ännu fler barn och unga i rätt riktning. Tillsammans med svenska kommuner bildar vi svårslagna team som verkligen lyckas göra skillnad, säger den sociala entreprenören och grundaren Knut Ove Børseth.

I Norge har verksamheten pågått sedan 2011 där Drive for life hittills samarbetat med 52 kommuner. Tillsammans med certifierings- och kvalitetssäkringsbolaget DNV (tidigare Det Norske Veritas) har organisationen tagit fram ett unikt verktyg för att beräkna samhällsnyttan som skapas.

– Dokumentationen och de täta rapporteringarna visar att vår metod är effektiv och fungerar. Ett exempel är att 87% av våra deltagare går minst 1 år längre i skolan jämfört med referensgruppen. DNV har även räknat på samhällets förväntade kostnader för en DFL-deltagares hela livscykel. Man kom fram till att för varje krona en kommun investerar i vår verksamhet får de 7 kronor tillbaka i form av minskade sociala kostnader, säger Thomas Löwenberg som är nytillträdd VD för organisationens svenska verksamhet.

I Sverige har Drive for life redan knutit till sig flera viktiga partners som Audi och AxFoundation.

Audi har gett tillgång till sina lokala återförsäljare som Drive for life kommer arbeta nära tillsammans med, i många av landets kommuner. Genom Drive for Life tar Audi ett stort socialt ansvar under de närmaste åren.

– Det har varit ett mycket stort intresse bland våra Audi-verkstäder att vara med och hjälpa till i detta angelägna projekt, säger Pontus Lövrup, VD för Audihandlarnas förbund SVÅ.

Med hjälp av Axfoundations breda kontaktnät och expertis inom social hållbarhet kommer etableringen i Sverige underlättas avsevärt.

– Vi tror starkt på deras koncept och har sett hur väl de lyckats i Norge, säger Viveka Risberg, Program Director inom Social Hållbarhet på Axfoundation.

Samarbetsavtal diskuteras redan med ett flertal kommuner runt om i landet och de första Drive for life-klubbarna startar upp direkt efter sommaren.

På Järvaveckan den 9 juni hittar du Drive for life i Axel Johnson-gruppens tält kl 15-19 i tält C09, precis framför stora scenen. Där finns även Axfoundation på plats.

www.driveforlife.se

För mer information, kontakta:

Thomas Löwenberg, VD Drive for life Sverige, +46 733-72 17 81,

thomas.lowenberg@driveforlife.com

Knut Ove Børseth, grundare,+47 481 01 000,

knut.ove.borseth@driveforlife.com

Viveka Risberg, Axfoundation,+46 72 518 00 95,

viveka.risberg@axfoundation.se

Drive for lifes verksamhet bygger på en välbeprövad metod där barn och unga som riskerar att hamna i utanförskap ges möjlighet till utmanande fritidsaktiviteter och samtal i små grupper tillsammans med trygga vuxna. Våra tjänsteköpare är främst kommuner. Genom organisationens täta rapportering och verktyg för att mäta samhällsnytta kan varje kommun följa deltagarna på individnivå och se deras framsteg.