Ny langsiktig løsning sikret for Kleven

- Dette er en svært god løsning som gir oss ro til å fokusere på å bygge noen av verdens mest avanserte skip, og rigge Kleven for fremtiden. Dette sikrer arbeidsplassene ved det som er en hjørnesteinsbedrift i Ulsteinvik og svært viktig del av den maritime klynga på Sunnmøre, sier konsernsjef Karsten Sævik i Kleven.

Løsningen innebærer at det Hurtigruten-eide selskapet KVE Holding AS tar over 100 prosent av aksjene i Kleven Verft AS, Kleven Maritime Contracting AS og Kleven Maritime Technology AS.

Dagens eiere beholder resten av Kleven-selskapene, deriblant Myklebust Verft AS.

- Som oss i Hurtigruten har Kleven en lang og rik historie. Som oss har de satset på kvalitet og nyskaping, og som oss de har vært gjennom en stor omstilling. Både som ansvarlig eier og ansvarlig kunde er det viktig for oss å finne gode, og ikke minst langsiktige løsninger. Vi ser et stort potensiale på Kleven, sier Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten.

Kleven var gjennom en omfattende restrukturering i september 2017. Økte kostnader knyttet til flere av verftets prosjekter har gjort det nødvendig med ytterligere likviditetstilførsel.

Den nye finansielle løsningen gir en likviditetstilførsel som kan komme opp i 600 millioner kroner. Denne består av bidrag fra eiere, kunder og banker.

- Kleven er et høyteknologisk verft med lange tradisjoner, stolt historie og ansatte med en unik kompetanse. Dette er en god løsning som gjør at vi nå kommer oss gjennom det som har vært en vanskelig periode, og kan se fremover, sier Sævik.

Myklebust Verft AS vil i en overgangsfase benytte seg av administrative tjenester Kleven Verft AS historisk har utøvd for selskapet. Pågående prosjekter ved Myklebust Verft vil også fortsatt ha tilgang på ressurser fra Kleven Maritime Contracting AS og Kleven Maritime Technology AS.

For mer informasjon, vennligst ta kontakt med: ­­­­­­

Karsten Sævik, konsernsjef Kleven – mobil 900 18 986

Ola Breinnes Fosse, CFO Kleven - mobil 975 31 227

Rune Thomas Ege, kommunikasjonssjef Hurtigruten – mobil 988 28 868

Om Kleven

Klevenkonsernet leverer store og teknologisk avanserte fartøy for norske og internasjonale kunder. Kleven har flyttet en større del av byggeprosessen hjem til Norge, og går med dette mot strømmen i norsk skipsbygging.Konsernet har to verft: Kleven Verft AS i Ulsteinvik og Myklebust Verft AS i Gursken i Sande kommune.