Ja til redningsvest, nei til "kjørepils" i båt

Pressemelding  •  22-06-2012 12:01 CEST

Syv av ti som omkommer i båtulykker bruker ikke redningsvesten om bord. Nå støtter hele ni av ti nordmenn et påbud om bruk av redningsvest i fritidsbåter, og syv av ti støtter en lavere promillegrense til sjøs. Det viser en undersøkelse gjennomført av Perduco på vegne av KLP.

Tall fra Sjøfartsdirektoratet v iser at rundt 70 prosent av de som har omkommet i båtulykker i Norge ikke brukte vest. Den 13. juli er høringsfristen for forslaget om påbud og redningsvest og promillegrense på 0,2 til sjøs. Deretter er det opp til regjeringen å avgjøre. Men skal man tro undersøkelsen som KLP har tatt initiativet til, har regjeringen i denne saken absolutt flertallet i ryggen for strengere tiltak for å redusere antall ulykker til sjøs.

- Vi er glade for å se at folk tenker sikkerhet også til sjøs. Bruk av redningsvest i båt kan sammenlignes med bruk av sikkerhetsbelte i bil. Holdningen om at det er greit med en ”kjørepils” i båten ser heldigvis ut til å være på vikende front og folk støtter at promillegrensen reduseres fra dagens 0,8 til 0,2, sier kommunikasjonsdirektør i KLP, Ole Jacob Frich i en kommentar til undersøkelsen.

Undersøkelsen viser imidlertid geografiske forskjeller.
- Det er interessant å se at i deler av landet med mye fritidsbåttrafikk, som Aust-Agder, Østfold og Telemark, er andelen som ønsker lavere alkoholpromillegrense færre enn for landsgjennomsnittet. Mens fylker som Finnmark og Troms, som ikke har mye av denne type småbåter, ligger høyere enn landsgjennomsnittet, sier Frich.

Fakta om båtulykker:

• I snitt omkommer 33 personer årlig i ulykker med fritidsbåt i Norge (32 i fjor)
  • 70 prosent av de som omkommer bruker ikke flytevest
  • Over en tredjedel av de som omkommer har alkohol i blodet

Kommunal Landspensjonskasse (KLP) er Norges største livsforsikringsselskap. Selskapet leverer pensjons-, finans- og forsikringstjenester til kommuner og fylkeskommuner, helseforetak og til bedrifter både i offentlig og privat sektor, og til deres ansatte. KLP-konsernet har en forvaltningskapital på 315 milliarder kroner.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom