Take-aways fra Lexpo Legal Innovation Event

Forrige uke gikk Lexpo 2018 av stabelen i Amsterdam. Konferansen har på kort tid utviklet seg til å bli en av de aller største og viktigste internasjonale samlingene innen Legal Tech og innovasjon.

Årets Lexpo var det tredje i rekken og var fullbooket med 450 deltakere fra 22 land halvannen uke før start. Det sier noe både om statusen konferansen allerede har klart å opparbeide seg, og om interessen for legal tech og advokatbransjens digitale fremtid.

Konferansen var også i år fylt med gode foredragsholdere, spennende temaer og interessante diskusjoner. På agendaen stod Blockchain, Knowledge Management, Legal Project Management og Business Intelligence, i tillegg til presentasjoner av en mengde nye digitale verktøy og smarte løsninger for bransjen.

Fra Kluge var Knut Magnar Aanestad, Head of Innovation, og Helene Vestergaard Larsen, Leder forretningsutvikling og analyse, til stede, sammen med en stor norsk delegasjon. Det ble to dager med mange inntrykk og inspirasjon fra scenen i tillegg til en rekke nyttige en-til-en diskusjoner og erfaringsutvekslinger i møte med både nye og gamle forbindelser og leverandører.

En generell betrakting fra i år er at veldig mange av foredragsholderne var amerikanske og kom fra veldig store firmaer, noe som kan gjøre det litt utfordrende å relatere temaene direkte til vår hjemlige sfære. Amerikanerne er eksperter på «konsulent-prat» og kommer fra en annen rettstradisjon hvor rettskildebildet og kulturen er annerledes fra Europa og Skandinavia. Men selv om overføringsverdien ikke alltid er direkte, viser det likevel viktige trender og mye av essensen er verdt å ta med seg videre i vårt arbeid. Det er også åpenbart at heller ikke Norge er uberørt av den digitale utviklingen som feier over bransjen, og at det ligger uante muligheter i dette for de som er villige og nysgjerrige nok til å utforske videre.

Her er våre viktigste "take-aways" fra hovedtemaene på Lexpo 18 (kluge.no)

• Kriminalitet, rettsvesen og juss

• ikt og immaterialrett