Flere og flere handler julegaver på nett

Omsetningstall fra Norges største nettbutikk Komplett.no viser en vekst i november på 21, 5 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Julehandel er forklaringen og nettbrett og PlayStation4 dominerer ønskelistene i år.

Nordmenns vaner når det gjelder julehandel er i endring. I en hektisk førjulsperiode synes mange det er tidsbesparende å handle julegavene på nettet. Vi merker stor etterspørsel etter typiske julegaveartikler som nettbrett, PlayStation4, spill, mobiltelefoner og pulsklokker, sier kommersiell direktør i Komplett.no, Anton Hagberg.

I november økte omsetningen for Komplett.no med 35 millioner kroner til 197 millioner, som er en vekst på 21,5 prosent sammenlignet med samme periode i 2012. Tall fra Virke viser at forventet vekst i julehandelen for hele handelsnæringen er 2 %. Ser man Virkes prognose opp mot omsetningstall fra Norges største nettbutikk, er det klart at julehandelen for alvor nå beveger seg over på nett.
- Vi tror flere og flere velger å unngå lange bilkøer og overfylte shoppingsenter, og heller velger å klikke seg gjennom julestria, sier Hagberg.

Komplett.no advarer mot panikkhandel lille julaften. Skal du være garantert å ha pakken før ribba inntas på julekvelden må du bestille varen senest 20. desember. Avhengig av hvor i landet pakken skal sendes vil det også være mulig å bestille senere enn dette og hente pakken på et av våre Pick-up-Point.
Komplett.no er kjent som hardpakkespesialisten i Norge og i år er dette de mest populære harde pakkene i Norge:

1. Nettbrett (Apple iPad Mini og Samsung Galaxy Tab 3)
2. Spill (Battlefield 4, Call of Duty Ghosts og Fifa 14)
3. Mobiltelefon (toppmodeller som Samsung Galaxy S4+ og Apple iPhone 5S)

• Fritid

• julegavehandel
  • julegaver på nett
  • nettbutikk
  • playstation4
  • nettbrett
  • komplett.no

Komplett Group er Nordens største netthandelsaktør, med totalt 13 nettbutikker i Skandinavia. Komplett Group hadde i 2012 en omsetning på 4 milliarder norske kroner. Komplett AS eier 70 % av Norsk Bildelsenter AS.