Mange har brukt natten til å shoppe

Ved midnatt gikk startskuddet for Black Friday, og klokken 08.00 har allerede 300 000 besøk vært innom nettbutikkene til Nordens største netthandelsaktør, Komplett.

- Det er helt klart at mange satt og ventet på at det skulle bli fredag. Noen få sekunder over midnatt kom de første bestillingene, og vi hatt hatt jevnt trøkk gjennom hele natten. Så langt har vi hatt 300 000 besøk på Komplett, og vi venter at det bare vil øke gjennom dagen, sier Lene Iren Oen, kommersiell direktør i Komplett.

Black Friday er blitt Komplett sin viktigste handelsdag, og omsetningen er hele 20-30 ganger høyere enn en vanlig dag. Over 2 millioner besøk er ventet til Komplett i løpet av døgnet.

- Vi skal i snitt selge 4 produkter per sekund gjennom hele døgnet. Vi har forberedt oss i hele høst for å kunne ta unna en slik pågang. Ekstrapersonell er kalt inn og varelagrene er fylt opp slik at varene blir levert effektivtut til våre kunder, sier Oen.

Black Friday sparker i gang julehandelen og handelsdagen kommer fra USA. Siden 2009 har salgsdagen blitt godt innarbeidet i Norge.

• black friday
  • komplett

Komplett Group er Nordens største netthandelsaktør med totalt 18 nettbutikker. Komplett Group hadde i 2015 en samlet omsetning på 7,3 milliarder norske kroner. Hovedkontoret ligger i Sandefjord og konsernet har 800 ansatte. Les mer på Komplettgroup.com