Hva får et forhold til å vare?

Jeg har hatt noen slike forhold, og mange tenker nok at dette er enda et slikt ett, fordi alt går så fort for seg. Men det er en en ting som er annerledes nå, og den forskjellen gjør at jeg vet dette forholdet vil vare.

Ikke nok å bare være voksne.

Å si at vi er voksne folk som vet hva vi vil, holder ikke mål. Det er mange voksne folk som vet hva de vil, som ikke får et forhold til å fungere. Det er noe mer enn det – noe dypere og mer helhetlig som skaper forskjellen. Det handler om å være i kongruens med seg selv og bevisst på hva som kreves for å ha et kongruent forhold. Det handler om å vite hvem man er, og være bevisst på det man går inn i. Bevisst på hva som kreves av begge parter i en relasjon og så snakke om det.

Et forhold som vil vare består av to mennesker som ser det beste i hverandre, er stolte av hverandre og støtter hverandre.

Hm, tenker du kanskje nå, og så tenker du etter på de forholdene som du ser rundt deg som faktisk er fine, og så vurderer du litt hva de to menneskene tenker om hverdandre. Jeg har rett ikke sant? De forholdene som varer består av trygge mennesker som ser verdien i partneren sin.

I følge Gottman som er intervjuet i denne artikkelen:  http://www.side3.no/vitenskap/forskning-det-er-to-ting-som-far-forhold-til-a-vare/8507557.html handler det om det å være snill og generøs. Som jeg skrev litt lengre over mener jeg at det er andre ting som er viktigere for at et forhold skal vare. Ja det er viktig å være snill og generøs, men det kan ofte bli noe man er på overflaten. Man oppfører seg pent med partneren og har et forhold som er fint og stabilt, men det betyr ikke at det har den dype kontakten mellom to mennesker – som er nødvendig for at det skal vare – i det lange løp.

Stolthet er essensen i mine øyne.

Jeg mener at det at man er stolt av hverandre er hovedårsaken til at et forhold varer.Det er ofte den tingen som endrer seg når man hiver seg ut i noe uten å ha gjort leksen sin på forhånd.

Man treffer et menneske, blir fysisk tiltrukket, lytter til de fine tingene personen sier om seg selv og så blir man hekta på illusjonen.

Når man senere oppdager en del negative sidene hos personen samtidig som man finner ut at det ikke var så mye verdi i personen som man trudde, så føler man seg lurt. Er man da ikke i stand til å ha fokus på det som er bra, vil man bli negativ mot partneren (pga skuffelser) og uansett hva den andre gjør så vil det aldri være bra nok.

Er man stolt over partneren og hører flotte ting om partneren også fra andre, er det enklere å holde positivt fokus, uansett hva som måtte dukke opp. Man ser verdien hos menneske man er med og det er dermed noe som er verdt å kjempe for.

Trygghet, snillhet og generøsitet er bonusen.

Som sagt så mener Gottman at det at men er snill og generøs er nøkkelen til at et forhold vil fungere.

Jeg mener at stolthet kommer først, og så kommer trygghet som bindeleddet. Er man i tillegg snille og generøse med hverandre får man full pott.

Selv om det å være stolt er viktig for å ha den gode positive følelsen for partneren, er trygghet hovedgrunnen til at noen forhold fungerer mens andre ikke gjør det.

Er man trygg på seg selv, unngår man ofte unødvendige konflikter pga usikkerhet eller sjalusi. Man takler også kritikk på en helt annen måte og går ikke i forsvar som usikre mennesker ofte gjør.

Ingen forhold er perfekte, på samme måte som ingen mennesker er perfekte. Derfor er det også viktig med forståelse og aksept for de forskjellene som er i oss. Går man inn i en relasjon med forventninger om å ha møtt et perfekt menneske som alltid vil være enkel å ha med å gjøre, kommer man til å bli skuffet.

Så pga disse tingene vet jeg at mitt nåværende forhold vil være et av de som vil vare. Jeg vet at vi kommer til å holde sammen i tykt og tynt og jeg vet at vi kommer til å ha et samliv som er givende, for begge parter.

Vi klarte å bli kjent på et dypere nivå før vi møttes, på samme måte som Linn og jeg lar kunder og kandidater bli kjent før de treffes.

Det handler om å vite hva du skal spørre om og hva som er viktig for å finne ut hvordan tanker begge vil ha om hverandre. Vil de kunne være stolte, trygge, snille og generøse mot hverandre?

Det er det det handler om når man skal finne den rette – og hvis jeg ikke kunne finne den rette for meg selv, så kunne jeg ikke funnet den rette for kundene våre heller. Samme oppskrift, samme fremgangsmåte. – og samme resultat.

Er du i et kongruent forhold? Eller ønsker du å bli det? Ta kontakt med oss da vel!www.kongruent.no

• Livsstil

• dating