Det glemte sikkerhetshullet...

Blogginnlegg   •   feb 16, 2017 13:25 CET

Norske bedrifter prioriterer datasikkerhet relativt høyt, men på ett punkt har vi et stort forbedringspotensiale: Sikkerheten rundt utskrifter, skanning og dokumenthåndtering blir ofte glemt. Dermed kommer sensitiv og konfidensiell informasjon på avveie.

Derfor bør du tette de siste sikkerhetshullene:

1. Visste du at lovgivningen mht datasikkerhet pålegger din bedrift å sikre sensitiv informasjon?
Underlagt loven om personopplysninger er organisasjoner faktisk pliktig til å sikre at sensitiv informasjon ikke kommer på avveie. I følge Quocirca 2017 rapporten blir hele 47 % av utskriftsjobber liggende igjen på printeren og aldri hentet. Uavhentede dokumenter er tilgjengelig for alle som går forbi. Printere er ofte plasserte i fellesområder, hvor de er enkelt tilgjengelige for ansatte, innleide og besøkende. Dette er den enkleste måten for uautoriserte personer å få tilgang til konfidensiell informasjon på. En måte å sikre konfidensialiteten er at brukere av printeren må angi et passord for å skanne, printe etc. En annen løsning er at de utstyres med en IC-kortleser. Slike følg-meg-løsninger er designet for å være enkle og raske å bruke, og det eneste man må gjøre er å plassere kortet på eller i nærheten av leseren.

2. Er du trygg på at sensitiv bedriftsinformasjon er beskyttet mot datatyveri?
48 % av de mest rapporterte saker på dette temaet er tyveri fra lagringsenheten på maskinen. Manglende utskriftssikkerhet kan gjøre en organisasjon sårbar. Vårt tips er derfor å innføre egnede sikkerhets-policyer, gjerne integrert i en overordnet strategi for informasjonssikkerhet. Start med en sikkerhetsgjennomgang. Dette er essensielt for å avdekke sårbarheter. Sørg i denne fasen for en behovsanalyse fra din leverandør og en konfigurasjon av maskinene slik at alt er trygt og sikkert.